Leverpastej.



Även detta något jag aldrig tidigare gjort. Jag hade sparat levern från två vildsvins kulltingar, runt 20-25kg levandevikt. Lever från unga djur är att föredra att använda i matlagning då det är ett reningsorgan. Glöm inte heller att skära bort gallblåsan!
 
Till detta har jag använt:

Lever från två stycken kulltingar. (ca 1kg lever)
0,5kg vildsvinsfärs.
1st gullök.
2st ägg.
1burk ansjovis.
3dl vispgrädde 3msk vetemjöl.
3krm svartpeppar.
1krm salt.
2krm vitlökspulver.
Bacon.

Vill man inte ha så kraftig leversmak kan man ta mindre lever och mer färs.

Leverpastej är väldigt enkelt att göra. Hacka och stek löken. Mal levern, färsen, ansjovisen och den stekta löken två gånger i köttkvarn. Sen blandar man i ägg, mjöl o kryddor i en större bunke. Jag valde att klä aluminiumformarna med bacon innan jag hällde på smeten i formarna. Koka i vattenbad i ugnen på 200grader i ca 1tim.


Kommentarer
Postat av: Anders

Du är ju en riktig viltkock :)

2010-12-22 @ 21:17:09
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Lorelai

Vad bra att jag såg ditt inlägg här om leverpastej. Gjorde första gången igår och fick på tok för mkt leversmak. Inte en tanke på att det skulle gå kanon att byta ut en del lever mot färs. Tror det kommer göra susen! Så tack för att du delade med dig av recept och tips.

2011-02-04 @ 20:00:07
Postat av: Ola

Egnetillverkad leverpastej ska smaka lever till skillnad mot den man oftast köper. Dom har tillsatt massa socker i den så att den ska bli sötare. Fast jag får väl erkänna att man själv oxå är van vid den man köper så är inte heller så glad i för mycket leversmak.

2011-02-05 @ 00:50:49
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0