Chili con carne.

Har inte blivit mycket till jakt denna veckan men nästa vecka blir det någon lite jakt.:)

I dag har jag iaf gjort Chili con carne på vildsvin ska ju normalt vara nötfärs men det går minst lika bra att använda vildsvinsfärs ist. Finns massa recept på denna rätt men detta är min variant.

Jag brukar göra en stor laddning och frysa in hälften så detta recept kan man halvera allt om man vill.

1kg vildsvinsfärs.
2st gula lökar.
1/2 purjolök.
4-5st klyftor vitlök.
2st röd paprika
2st grön paprika.
1 burk kidneybönor.
1 burk vitabönor.
1 burk Heinz chilibeans.
1 burk krossad tomat.
1/2 näve jalapenos
salt, peppar, chili denna gången hade jag även en kryddblandning som heter Chili explosion från Santa Maria.

Hur enkelt som helst. Hacka allt. Stek all lök, i med köttfärsen stek på den, krydda, i med bönor och tomat avsluta med ha i paprikan och jalapenos. sen bara låta det puttra en stund till det är klart.
Gott med några öl till, det brukar behövas!

Rekommenderar väl inte att man äter detta innan man ska ut o jaga för det är ett riktigt raketbränsle som brukar sätta fart på magen! ;)


Kommentarer
Postat av: Syrran

Haha, detta raketbränslet låter supersmaskigt! :)

2009-08-31 @ 12:34:42
Postat av: jörgen

detta ska du få bjuda mig på nån gång, såg riktigt gott ut !

2009-08-31 @ 16:37:24
URL: http://jbjaktsida
Postat av: Ola

Ja det är riktigt gott.



Jörgen: Jag kan ta med mig en laddning av detta nån gång i stället för korvgrillning. Har en laddning frysen som man bara kan värma till. Glöm inte "dassapapret" bara. ;)

2009-08-31 @ 17:47:32
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Jörgen

det har jag alltid med för säkerhetsskull ändå :-)

2009-08-31 @ 18:03:10
URL: http://www.123minsida.se/JBJaktsida
Postat av: samantha

Satan så gott det ser ut dreglar

2009-09-19 @ 02:36:56
URL: http://diamantha.blogg.se/
Postat av: Crille68

Jösses vad sugen man blev av det här inlägget!

Ett par kalla ljusa pilsner till den här "grytan" och allt hade varit perfekt!

Jag satt och väntade på djur igår i ett torn efter att ha ätit en timme tidigare. Det kurrade och hade sig i magen så jag trodde halva skogen hörde min mage. Kanske de gjorde också...för inget skjutbart kom förbi...utom i mörkret och det är ju inte riktigt ok att skjuta klövvilt i strålkastarsken precis. Kul att se att se djur i alla fall./Crille

2009-09-26 @ 17:54:08
URL: http://www.bassetolle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0