Hundjakt 2014-10-26

Hade ingen inplanerad jakt denna dag så jagade på ett av jaktlagens marker jag är med i tillsammans med en god vän. Allt från hare till älg. Först jagade vi av en såt och jag stod på pass och kompisen gick med sin Engelska Springerspaniel. en duktig hund som driver allt vilt med bra skall i 10-15min. Tyvärr verkade de vara tomt på vilt i den såten.
 
Vi bytte såt och jag släppte min äldre hund Vilda medan kompisen stod på pass. Hunden fick snabbt upp rådjur som jag såg i upptaget. Hon drev ur såten så jag gick o hämtade alpländare valpen Ronja och gick vidare med henne i stället. Efter ett tag såg jag att hon tog något i vind, stack i väg o började skälla som sen sakta gick i väg. Älgko med kalv såg jag skymta förbi mig som sedan gick sakta o fint förbi vid den som stod på pass. Ej lovlig älg i vårt skötselområde just nu..:(
 
Efter en tid vände de drev som Vilda hade in i rätt såt igen och passkytten såg drevdjuret, en hare! Hon hade alltså bytt drevdjur. Hon drev den in i såten o sen släppte efter en stund o kom tillbaka till mig. Jag gick nu med båda Vilda o valpen o de fick upp rådjur som de tillsammans drev i ca25min. Fint drev som buktade ganska bra, kul o följa på pejlen. Valpen låg först i drevet, så hon är snabb den lille. Inget skjutet denna dag men trevlig jaktdag ändå!
 
På pass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0