Kronvilt mufflon och fasanjakt 2014-11-08/09

Riktigt trevligt jakt denna helg då jag och en god vän var bjudna på smygjakt efter kronvilt och mufflon. Vi smygjagade och vakade från torn efter kronvilt och mufflon två kvällar denna helg och jagade fasaner en förmiddag. Första kvällen sköt vi var sin mufflonbagge jag en 2åring och kompisen en äldre bagge, troligen silvermedalj sas det. Vi såg även ett antal kronvilt men ingen som erbjöd bra skottchanser.
 
Morgonen där efter stod det fasanjakt på schemat. Lovligt vilt att skjuta var fasantupp och änder och både kompisen o jag sköt varsin tuppe. Vi hade ganska mycket vilt i dreven under denna jakt. Speciellt rådjur, harar men även ett större vildsvin.
 
Kvällen avslutades med jakt på kronvilt och kompisen såg en hind på väg ut till sitt pass och jag fick en yngre hjort i pass som jag sköt. Den gick ca 25m efter skott, ingång bakom bog och kulan satt i skinnet mitt i bogen på andra sidan.
 
Använder en lätt kula, Lapua Mega 9,7gram till min 308w. Vill ha så flack kulbana som möjligt, har använt den till båda älg, kron, vildsvin, mufflon, rådjur. På älg, kron och 100kilos grisar har de ej blivit genomslag men kulan har då suttit i skinnet på utgångssidan. Oftast knallfall och inget djur har gått längre än 25-30m vad jag kan minnas.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0