Älg & vildsvinsjakt 2014-11-16

Var uppbjuden som hundförare med Balder för att jaga älg och vildsvin till ett jaktlag i Kosta. Var där med Balder förra året och då fick han tag på en älgtjur som tyvärr inte var lovlig då och de blev ett stort vildsvin skjutet för honom då med. Nu hade de hade sagt att de hade sett gott om älg i år. Så förhoppningarna var höga att de eventuellt kunde bli både älg och vildsvin skjutet för hunden under samma dag, vilket det ännu inte blivit.
 
Det tog kanske 5min innan det blev upptag på älg. Ko med kalv, det blev gångstånd ca 500m och gick förbi två passkyttar som inte fick skottläge på dem. Efter 500m blev de fast och jag väntade ca 30-40min innan jag gick på ståndet. Vinden snurrade fram och tillbaka och jag meddelade över radio att de troligen inte skulle lyckas men att jag skulle ge de ett försök att smyga in från ett håll där jag mest troligt kommer stöta de mot passkyttar om jag inte lyckas skjuta. Jag kom in på ca 40m och såg båda älgarna men fick tyvärr inget bra skottläge, då vänder vinden och älgarna lunkar sakta iväg. Meddelar över radion att de går i väg mot en ledningsgata där en passkytt står, kort där efter kommer två snabba skott och meddelande över radion att kalven ligger men att hunden har fortsatt att gå efter kon som nu skenar ur marken. Jag tappar hunden på 1,8km på pejlen och efter ca 30min kommer han tillbaka.
 
Inför andra släppet säger jaktledaren att de vill spara de sista vuxna djuret, vilket är ett hondjur och att det bara skjuts älgkalv och vildsvin. Släpper på nytt och inom 15-20min har hunden fått upp en älgkviga.. Det blir långsamt gångstånd och kortare ståndskall på 5-15min i ca 1,5tim totalt. 4st passkyttar får kvigan fint i pass på 20-100m antingen gångstånd eller fast ståndskall framför sig!! Efter ca 1,5tim väljer kvigan att simma över en större sjö och Balder släpper här efter en stund. Vi hittar tyvärr inga grisar på marken denna dag. Men vad gör de när hunden jobbar på så bra! :)
 
Balder o älgkalven.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0