Förberedelser inför jaktsäsongen.

Planering och förberedelser inför jaktsäsongen är i full gång. Viltvård, passröjning och planering av hundjakter och andra jakter mm. Har redan bokat in 30-35 jaktdagar i höst och förhoppningvis lär de bli många fler! 
 
Har kollat över lite pass inför bockjakten och inventerat rådjursstammen, sett flera bockar. Finns en del riktigt fina bockar på markerna, så 16augusti börjar man se fram emot nu.
 
Detta pass kollade jag över i dag, stod tre älgar och ett rådjur där när jag kom. 
 
Vy från tornet.
Höger  
Framåt 
Vänster  
Bakom
 
Även startat upp en rävåtel. Någonstanns måste man ju göra av alla slaktrester. Har faktiskt aldrig gått inför att jagat räv i någon större utsträckning, men skjuter alltid räv före allt annat vilt när tillfället ges. På de flesta marker jag jagar finns de nu mera väldigt sparsamt med räv och inga större mängder med grävling heller sen jag skaffade Balder. Men jag har nu fått tillgång till marker nära hemmet och där finns det troligen gott om räv.  Har redan lagt ut slaktrester från ett 30tal vildsvin nu i vår/sommar och det har försvunnit snabbt!!
 
 
 
 
                                                    

Kommentarer
Postat av: Majsan

Å var hade du kameran när du såg djuren? :-)
Vi ska väl göra lite nu i juli på jaktmarken med våra pass.
Sedan vill jag bygga upp en grisåtel hos grannen. Snack om länge med honom men tyvärr gick han bort i höstas. Sonen är inte avig till det. Jag har haft marken alltid på småvilt. Gott om gris runt här hemma.
Grannarna har åtlar men är inte så duktiga att sitta där.
Ha en bra fortsatt helg!
Majsan//

Svar: Ja de har jag tyvärr aldrig någon med mig. Filmar dock en del med en actionkamera, Drift HD. Funderar på att köpa en bättre filmkamera för att filma jakten, du har inte några förslag på kameror?
Ja de kan vara kul att jaga vildsvin på åtel i början. Så det tycker jag deffenitivt du ska göra. Vill du ha lite tips så bara hör av dig!
Ola Melkersson

2014-06-21 @ 21:50:57
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola Melkersson

Ja de har jag tyvärr aldrig någon med mig. Filmar dock en del med en actionkamera, Drift HD. Funderar på att köpa en bättre filmkamera för att filma jakten, du har inte några förslag på kameror?

Ja de kan vara kul att jaga vildsvin på åtel i början. Så det tycker jag deffenitivt du ska göra. Vill du ha lite tips så bara hör av dig!

2014-06-21 @ 22:20:30
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Thomas

Hej . Jag har länge tänkt på räv åtling . Vet du om man får åtla var man vill ? På sin mark alltså . Hur mycket man vill ? Vad får man lägga ut och i vilka mängder . Kan man lägga ut tex vildsvins skinn ? Och tack på förhand om du har något tips mot ätande kråkor !!! Förutom att skjuta kråkorna för man kan ju inte sitta där jämnt .

2014-06-22 @ 08:04:37
Postat av: Ola

Hej Thomas. Jag är själv rätt novis när de gäller rävjakt o åtling av räv. Men jag har flera goda vänner som är duktiga på de. Det finns inga regler angående avstånd till grannmarker tex, men jägareförbundet rekommenderar 200m från markgräns vid all utfodring/åtling av vilt. Man får åtla räv med vilt, tamdjur får de ej åtlas med om man inte har tillstånd. Jag tror de är bra med kråkor på åteln då de borde drar dit räv. Men man kan försvåra för kråkor att komma åt och att rävarna ska dra i väg allt matrial genom att tex lägga slaktrester i en stor "påse" av hönsnät med hål i mitten så räven får jobba för att komma åt åtelmatrialet. Använd din fantasi! Man kan även gräva ner en "grundåtel".

2014-06-22 @ 13:59:37
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Thomas

Tack för tipsen . Ska bli roligt å prova . Är rätt så nybörjare inom jakt så tips är välkommet . Har fått tag på ca 400 hektar stor mark som är mycket gottt om vilt på . Mycket gris med . Dem hade varit roligt å provaa med hund jakt . Tyvärr äger man ingen hund bara . Men tack för tipsen nu ska de jagas

Svar: Det är bara kul att kunna hjälpa till Thomas. Då får man gratulera till jaktmarken! Var ligger den? Jag känner många hundförare med bra hundar från norr till söder, så vill du jaga med hund är det nog inga problem. Äger 4st jakthundar för tillfället som jag far runt med i stort sett över hela södra sverige men främst skåne, blekinge och kalmarlän. Har även tillgång till ett flertal hundar som jag lånar om de passar bättre än mina egna. Lånar även ut en del av mina egna hundar.
Ola Melkersson

2014-06-25 @ 22:18:35
Postat av: Ola

Det är bara kul att kunna hjälpa till Thomas. Då får man gratulera till jaktmarken! Var ligger den? Jag känner många hundförare med bra hundar från norr till söder, så vill du jaga med hund är det nog inga problem. Äger 4st jakthundar för tillfället som jag far runt med i stort sett över hela södra sverige men främst skåne, blekinge och kalmarlän. Har även tillgång till ett flertal hundar som jag lånar om de passar bättre än mina egna. Lånar även ut en del av mina egna hundar.

2014-06-26 @ 14:46:05
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Thomas

Det är runt Ringamåla ner mot fridafors :)

Svar: Okej då kan jag tänka mig att de finns mycket vildsvin på marken! Har jagat i de området med mina hundar innan, är inte så långt från mig. Behövs de hundar i höst får du höra av dig!
Ola Melkersson

2014-06-29 @ 06:20:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0