Injagning Alpländaren Ronja 2014-12-05.

Släppt unghunden nu ca 9 1/2mån gammal i en såt per dag under fredag, lördag o söndag.
 
Fredagen tog jag ett släpp själv i skogen med hunden. Sökte ut rätt bra o upptag ca200m ut, buktade i 10min på ett litet område för att sedan gå ut mot mig, råbock som stannade till på 25m men tyvärr dold bakom några träd så tyvärr inget bra skottläge. Hunden fortsätter driva i ytterligare 25min och släpper 1,8km ut. Total drevtid ca 35min +återgång ca 10-12min. Längsta drevet hunden presterat hittils.
 
Lördagen jagades det rådjur och släppte unghunden i en såt, här hade hon 3st drev på rådjur på 20, 25, 25min. Samtliga bra drev, men inget skjutet på dem.
 
Söndagen jagades det allt kronvilt, dovilt, vildsvin, rådjur, räv och hare. Här hade hon ett drev på get o kid på ett litet område ca 20min. Sågs av en paskytt tyvärr på fel sida rågången.. Hon hade även drev på två vildsvin i ca 10min som sedan valde att parkera i ett större område med törnebuskar här skällde hon i ca 1-2min sedan släppte hon o kom tillbaka.
 
Bra arbete av unghunden dessa dagar, känns som de kommer bli en duktig jakthund med tiden.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jörgen

Som sagt.. När blir de parning på den hunden?? ;) Sugen på valp efter den!!

2014-12-16 @ 15:50:38
Postat av: Ola Melkersson

Den är ju bara en unghund så först blir de meritering. Avelsrådet säger att första kullen kan tas runt 3års ålder, så de lär ju dröja ett tag till. Först ska de satsas på meriteringen! Men kul att rasen väcker intresse! :)

2014-12-16 @ 16:30:28
URL: http://vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0