Älg och vildsvinsjakt 2014-11-27

Jagade med Balder själv utan passkyttar på en mark där vi har en älgkalv kvar att skjuta så de var väl egentligen den som var målet med dagen, men vildsvin går ju alltid bra de med! ;)
 
Provade först i ett område som jag fått upp ko med kalv med alla hundar jag har i år, men de var innan enkelkalv var lovligt så då gick de inte att skjuta.. Nu när de släppt enkelkalv i skötselområdet verkar de som den har gått upp i rök tyvärr. släppte Balder i de området som inte är så stort kanske 50hektar. Krokade loss och han drog en runda runt hela området + en bit in på grannarnas med.. En söktur på 20min, sen kom han tillbaka så de var bara till o koppla hunden o ta bilen till nästa område som brukar hålla bra med vildsvin.
 
Nytt släpp i de nya området o de blev upptag på första sökturen inom en 10-15min. Han hämtade upp en gris inne i en tättbuskage, förföljde denna 1,5km sen tillbaka o tog upp en ny. Höll på så 3st gånger, sen blev det fast stånd i samma tätning. Tror de var sugga med mindre årsgrisar. De mindre löpte, men suggan valde att parkera. (Hunden har troligen jagat samma flock för några veckor sedan) denna höll han på med i ca 1tim. det var stånd, gångstånd och kortare drev. När området var tomt på grisar kom han tillbaka och jag valde att koppla och prova ett annat område som han brukar få upptag på älg.
 
Område nr3 var tomt på älgar o vildsvin men in slutet av såten stack han in på grannarnas o de vblev stånd/gångstånd i ett mindre vassområde in kanten av ett bredare dike på 3-4m. Tog pass på rätt sida gränsen lömngs med diket och ahde grisen framför mig inne i en granplantering men troligen fick den vind av mig och valde efter nån timme att gå över diket och sen skena ur marken.. Inget skjutet denna dagen, men helt okej hundarbete får man ju säga. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0