Bockjakt 2014. Dag 4.

Var ute tidigt på kvällen på ny mark, "mark nr4". Smygjagade på stora åkrar då jag såg en större bock med höga horn som jag började smyga mig närme.
 
När jag stod på cirka 300m i från bocken såg jag ytterligare ett rådjur gå ut till höger om mig. Kollade på det och såg då att de var en mindre bock som gick och haltade rätt rejält. Bestämde mig för att smyga runt o kolla närmre på det djuret i stället för den större bocken. Fick gå runt en bra bit för att komma rätt i rätt vind. Kom in på ca 30m och såg då ingen skada på djuret då de benet var på motsatt sida från där jag stod. Men såg att den hade större problem att stödja på ena frambenet så bestämde att fälla bocken.
 
Väl framme upptäckte jag en skottskada i ena frambenet som kan varit några dagar gammal ca 5cm över nedersta leden på benet. rejält infekterat och svullet minst dubbla storlek från vad de ska vara och fyllt med var.. Kändes som jag tog rätt beslut att skjuta denna i stället för den större bocken, alltid skönt att plocka bort skadat vilt. Men samtidgt är det synd på en så fin ungbock.
 
Provade sedan på "mark nr2" igen, såg ingen bock vid de tillfället men i sista ljuset sköt jag en fjolårs galt som gick ute på en åker i träda, smög in på ca 35m innan jag lät skottet gå. Spännande pyrshjakt! Så både en skadad bock och en galt på pyrsh samma kväll, dock olika marker. Får ju ses som en väldigt bra jaktkväll! :)
 
 
Bra anlag.
 
 Skadan som bocken hade sedan tidigare.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0