Rådjursjakt med hund 2013-10-01

Premiär dagen på rådjursjakt med hund blev en lyckad och minst sagt ovanlig jakt för min del!.
Jagade själv med min korsningsterrier Vilda. Hunden hade flera drev först på get med kid, hade skottläge på geten som kom fint inom skotthåll. Kidet skymtade jag men kom inte åt att skjuta. Sen blev det ett par drev på troligtvis hare.
 
Närmade mig ett uppväxt hygge och det dröjde inte lång tid förrän hunden började skälla ståndskall. Närmade mig och hörde ett djur som "väste/fräser" blandat med hundskall. Trodde de kunde vara en räv då denna hunden tidigare ställt räv vid något tillfälle. Alternativt lodjur, då haft flera lodjur i området senaste tiden...
 
Närmade mig försiktigt när jag kom in på en 6-7meter stod hon o skällde mot en större gran och jag fick röra mig i sidled för att se vad det var hunden skällde på. Då backar en större råbock ut, som frontar och fräser mot hunden som står nos mot nos med bocken! Skjuter ett skott med hagelbössan lite för långt bak på djuret( vill inte riskera att träffa hunden) rådjuret snubblar till och hunden sitter i halsen på det och jag sticker det snabbt med stickkniven. 
 
Kan inte se något större fel på bocken förutom att den är blind på ena ögat. I övrigt verkar det vara i bra kondition, bra i hullet osv. Men troligt är väl att de var något annat fel på det? Alternativt att de blir så hämnat med endast ett öga?
 
Någon som varit med om något liknande och skjutit rådjur på ståndskall? 
 
Ser i mitt tycke ut som en äldre bock. Relativt grova horn med bra längd. Korta taggar fram till och sluttande rosenkransar.
Vilda med bocken
Ena ögat var fixerat o helt orörligt. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Majsan, LIndsjö taxar

Det var ju lite märkligt, aldrig hört om innan.
Vi hade en ok jakt igår. Såklart var man ledig, helig dag för en taxägare :-)

2013-10-02 @ 20:59:00
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: victor

Har varit med om ståndskall på en bock en gång, fick reda på att den var påskjuten ett par dagar innan med hagel, hittade 2 hagel i mellangärdet annars ingenting, men säkerligen satt det nog i vommen också.

Svar: Okej ja de förekommer nog då och då, anledningarna kan säkert variera. Hörde om nån drever som de skjutts 3-4st till synes friska rådjur för på ståndskall.. Märkligt!
Ola Melkersson

2013-10-31 @ 12:59:51
Postat av: Ola Melkersson

Kan tillägga att bocken hade en "fraktur" i kanten av ögonhålan där skelettet hade läkt i hop helt samt att ögat var helt fixerat och ´helt orörligt. Kollade lite extra när jag fixade i ordning skallen. kan eventuellt vara bronsmedalj på den gamle bocken. Får nog bli att lämna i väg den för bedömning.

2013-11-28 @ 02:17:17
URL: http://vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0