Viltvård 2013

Anser personligen att jakt på predatorer är den bästa viltvården och i viss mån utfodring. Utfodring till vildsvin kan ju diskuteras om det finns något behov av. Min personliga uppfattning är att det inte behövs inte heller till älg. Däremot kan rådjur/dovvilt behöva det under stränga vintrar.
 
Har jagat en del rovvilt främst grävling med ställande hund men även en och annan har man skjutit på vak. Har själv skjutit 15st grävlingar sedan 1augusti och medbjudna jaktkamrater har skjutet ett par stycken de med...
 
Trodde jag hade rensat ena marken på grävling förra året, men de verkar fortsätta trilla in nya från grannmarkerna hela tiden. Har även skjutit en iller och en vildkatt som tyvärr hann sluka i sig flera kullar med andungar vid ett viltvatten.. Dom är en underskattad predator som inte hör hemma i skog och mark. Dessutom är det synd om djuret, så den fick tyvärr avlivas..
 
En och annan kråkfågel har de blivit med, men jag är inte mycket för fågeljakt. Men en och annan jakt efter fågel brukar hinnas med..
 
Verkar vara rätt ont om räv vilket är positivt. Endast en skabbräv skjuten under en hundjakt av en inbjuden hundförare för några helger sedan. Men en och annan finns det säkert kvar.
 
Så är det någon som har en stövare som är duktig på räv får ni gärna höra av er till mig, om ni vill jaga i februari/mars. Gör inget om den även jagar hare. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Majsan

Bra jobb du gör! TÄnk om alla tänkte så. Räven såg ju hemsk ut. Tur ni hittade den o kunde ta bort lidandet för det är visst kvalfullt säger de.
Rävhundar är det ont om. Ska man skaffa sig hund så är en rävhund nog inne just nu. Inga problem att få jaga tror jag då den blir inbjuden överallt

Svar: Tack Majsan! Håller fullständigt med dig. Vi har haft en del äldre herrar som haft stövare, riktiga eldsjälar som brunnit för rävjakt med stövare men den siste dog för ett par år sedan. Har frågat runt om de finns någon som känner någon som har en stövare för räv/harjakt men de finns ingen. Alla ska ha jakthund för vildsvin just nu, de finns reda tillräckligt med hundar för de jakterna så de är reda mättat skulle jag säga.
Ska man satsa på någon hund och vill få mycket jakt så håller jag deffenitivt med om att man ska satsa på en stövare som jagar räv!
Ola Melkersson

2013-11-20 @ 20:05:58
URL: http://lindjsotaxar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0