Smygjakt på rådjur 2013-11-24

Skulle jagat med hundarna denna dag men lyckades försova mig o vaknade trött o med en satans huvudvärk så jag hoppade över dagens hundjakt. Så när en kompis ringde senare på dagen och frågade om jag ville följa med och pyrsha rådjur sista ljusa timmen var man inte sen att tacka ja! En dag utan jakt känns ju faktiskt inte riktigt bra! ;)
 
Den mark där vi jagade ligger ut med en stor vältrafikerad väg så det går tyvärr inte att jaga med hund där. Då marken är ojagad och för att markägaren skulle få ett par djur samt för att minska ner på de antalet trafiken tar på den vägsträckan varje år så skulle vi skjuta de rådjur vi kom åt.
 
Kompisen tog o smög på ena delen av marken medan jag tog den andra. Tog 3minuter innan jag fick ett sms om att han sett 4st rå och att han hade skjutit ett. Själv hade jag precis lämnat bilen men redan sett 2st rådjur. Dessa gick långt upp på marken så jag beslutade att gå upp på en höjd för att få bättre överblick. Uppe på höjden reste sig 3st rådjur 20m framför mig och jag sköt snabbt ett av dem. De andra två sprang in i en tättning och stötte ut 3st andra rådjur som gick rakt mot mig. När de stannade upp sköt jag ett till, de andra två gick en bit o stannade till, då sköt jag ytterligare ett. Så 3st djur inom loppet av kanske 1,5-2min och jag hade bara varit ute en 15min totalt. Vi tyckte 4st fällda djur av de 12st vi såg räckte mer än väl för den korta stunden vi varit ute. Sen var de bara jobbet kvar, men på två man gick de snabbt och smidigt.
 
Min trippel på rå.
 
Rådjuret som komisen sköt på andra sidan av marken.
  
 Andreas och jag efter en kort, men lyckad smygjakt efter rådjur.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Majsan, LIndsjö taxar

Grattis!
Va rådjur ni har som kan skjuta så många på en gång. Vi har så dåligt . Det är ledsamt för taxarna att gå ut och de får inte upp något djur. De söker o söker men kommer tillbaka med moloken blick.
Var ute hos ena valpen igår o då fick vi 2 drev där det är lite mer djur

Svar: Jo jag skulle tro att det är från 10 och kanske upp mot ett 20tal rådjur per 100hektar innan jakten börjar 16aug på de olika markerna jag jagar på.
Ola Melkersson

2013-11-25 @ 19:56:05
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0