Klövviltsjakt med hund 2013-12-30

Sista jakten med hundarna för 2013 och de skulle jagas älg, vildsvin, rådjur, räv och hare, ja allt vilt som finns på denna mark.
 
I första såten släppte vi dock Balder  och en annan älg/grishund så där var endast lovligt att skjuta älg och vildsvin.
Balder fick upp en flock vildsvin inne på fel sida markgränsen och den andra hunden fick upp ensam älgko som en passkytt fick framför sig, men då vi bara har kalv kvar var de bara till att lyfta på hatten.
 
I såt nr2 gick jag med Vilda och en kompis med sin Springer Spaniel. Vilda hade ett bra drev på räv som buktade riktigt fint runt hela såten och en passkytt såg räven men kom tyvärr inte till skott. spanielhunden hade drev på rådjur och hade även uppe gris och blev tyvärr uppsprättad i skinkan. Grisarna verkar mer aggressiva än vanligt i år.. :(
 
I sista såten gick jag själv med Vilda  där hon fick upp 5-6st rådjur som alla gick ihop under drevet. Det observerades även lite stänkdjur under drevet och det sköts bom på en räv och en gris smög sig ur såten framför en passkytt. Var ett riktigt bra drev som gick nära de flesta som stod på pass och en sköt ett kid, men hunden fortsatte efter de andra djuren. efter en stund buktade drevet tillbaka mot mig och jag tog pass. efter en stund kom djuren förbi mig och jag sköt en bock. Hunden fortsatte som hon tidigare gjort efter de andra djuren och de buktade riktigt bra runt såten. efter en 30-40min släppte hon när de gått någon km utanför såten så då bröt vi för dagen.
 
Fina drev och bra hundarbete med ett trevligt gäng jägare denna dag. En riktigt bra jaktdag måste jag säga! :)
 
 Fällt vilt och en del av gänget som var med på dagens jakt.
 

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Gott Nytt År!(jaktår)
Trevliga inlägg. Flitig du var att lägga in alla, trodde jag missat.
Majsan//

Svar: Gott nytt åar! :)
Ola Melkersson

2013-12-31 @ 22:42:15
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0