Klövviltsjakt med hund 2013-12-14

Jakt på vildsvin, rådjur och räv på marker som lämpade sig för lille Molly två veckor sedan sedan hon blev uppsprättad i bakbenet av ett större vildsvin men hon verkade ha läkt i hop bra. Gick först en såt bara med Molly där hon hade flera kortare drev, verkar ha svalt intresse för rå men desto större på vildsvin och räv vilket passar mig bra. Flera skyttar fick älg, rå och räv i pass. Sköts bom på en räv, i övrigt inget skjutet i denna såten.
 
I såt nr två släpptes det även en ung drever som hade två bra drev på rådjur där hundföraren fick skjuta ett kidde för den hunden. Molly hade uppe 5-6rådjur och en hare i den sista såten, sköts bom på en bock och det sköts en bock som gick vidare som Molly snabbt hittade. Vet inte om hon avfågande den själv eller om den redan var död när hon kom fram till den? Den hade gått kanske 70m från skytten.
 
Så två rådjur skjutna under dagen var ju ett hyfsat resultat och hunden verkar jaga på som vanligt! :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Majsan, LIndsjö taxar

Missat några inlägg, verkar som blogger inte uppdaterar alla bloggar jag har på min lista alltid. Så fina jakter ni haft. Tur att Molly inte blev mer drabbad, ja det är ju alltid risk det där med grisarna.
Vi har väl varit ute så mycket vi har kunnat mht väder. Imorgon drevprov med 2 hundar o sedan åker jag med dem onsdag till Åland för drevprov

Svar: Nej Majsan du har inte missat något de är jag som inte har tid att skriva så ofta. Så i går skrev jag 5st inlägg på en gång! ;) Tack de har varit riktigt bra jakter nu o alla hundarna har gått riktigt bra denna säsongen! :) Ja den hunden är en liten tuffing, hon verkade helt oberörd efter smällen o ville jaga vidare o nu första släppet jagade hon på som vanligt så jag tror inte de kommer påverka henne de minsta.Har jagat på Åland, de har en bra rådjursstam, minst lika bra som här nere så 2-3min sen lär de bli upptag med dina taxar där! Finns väldigt gott om mårdhund med. Lycka till på proven! :)
Ola Melkersson

2013-12-16 @ 20:41:50
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Krille

Skönt att hunden är igång igen och att inte skadan blev värre.

Svar: Ja verkligen skönt att de inte verkar ha påverkat henne jaktligt heller! :)
Ola Melkersson

2013-12-23 @ 08:34:54
URL: http://jaktmedhund.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0