Jakt på mufflon 2013-04-05

Har nu sedan slutet februari försökt komma åt att skjuta ett mufflon. Finns frilevande mufflon på fler ställen runt de marker jag jagar på och det finns även en grupp med mufflon som hybridiserat med med diverse tamfår och dessa mufflonhybrider går oxå helt fritt.

Hundarna har tidigare jagat mufflon flera gånger men jag har tyvärr själv aldrig fått skottläge på någon. Har lagt åtskilliga kvällar på denna jakt och jag har sett mufflon flera gånger jag varit ute. Men smygjakt på dessa får visade sig vara extremt svårt. De ser otroligt bra och de räcker med att någon i flocken ser en så är det kört vilket jag fått uppleva flera gånger.. Men denna kväll stämde allt. Jag hade en grupp ute på en åker som jag lyckades komma inom håll på ca 110-120m. Av någon anledning blev de skrämda av något och bestämde sig för att lämna åkern och gick mot skogskanten. Försökte att vissla fast dom och till och med ropa på dom, men de hjälpte inte det minsta. Så höll i hakskägget på en av de två baggar som var med i denna flock och tryckte av. Perfekt bogskott och den slog i backen som slaqen av blixten!

Var väldigt stor i kroppen ca 80-85kg levande vikt och vad jag förstått väger ett mufflon vanligtvis 40-50kg?? Hornen var inte de största, dåligt utlägg och ena hornet hade nästan växt in i ögat, den kunde inte sett mycket på de ögat! Fägen på hornen var ju inte svarta vilket jag trodde alla mufflonhorn var, men de kan tydligen vara både svarta, bruna och sandfärgade? Färgteckningen i pälsen var även den lite olika de mufflon jag sett på bild så med tanke på vikt och färgteckning förmodar jag att de är ett "hybridmufflon" men de kan säkert någon van mufflonjägare svara på?

Hur som helst, jakten var riktigt krävande och de kändes riktigt kul att äntligen lyckas med jakten på dessa får. Baggen är i väg lämnad för bogmmontering ska bli kul o se hur färdigt resultat blir!


Kommentarer
Postat av: Daniel

Stort grattis!

2013-04-10 @ 18:06:14
URL: http://www.danielsjakt.blogg.se
Postat av: Espen

Grattis !
Bra å få skutt den som hadde hornet i øyet, det var riktig får.

2013-04-10 @ 19:56:20
Postat av: Christian

grattis chefen! =)

2013-04-12 @ 18:50:58
URL: http://Chriistian1.blogspot.se
Postat av: Ola

Man får tacka! :)

2013-04-13 @ 01:15:44
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Oj det var en stor en, grattis!

2013-04-14 @ 20:24:59
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Martin

Ascoolt! Jag vill verkligen träffa på mufflon. De hänger 15 km ifrån där jag jagar. Så nu väntar vi på att de skall överge Koberg och komma närmare Väne-Åsaka.

Svar: 15km är väldigt långt för mufflon att vandra. Denna gruppen som jag sköt en ur rör sig bara på ett område som kanske är 100-200 hektar och de har dom gjort i 20år nu. De sprider sig inte alls i stort sett.
Ola Melkersson

2013-06-04 @ 15:49:27
URL: http://utfartsspegel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0