Vakjakt på vildsvin. 2012-09-26

Haft några åtelkameror uppsatta en tid och sett att en större galt besökt en av åtlarna varje kväll i ett par veckors tid 120-150kg svårt att säga bildkvaliten har varit under all kretik på de kamerorna så de ska lämnas tillbaka till försäljaren nu i veckan. Så tips om vilka kameror man ska införskaffa mottages tacksamt! Har även sett att jag haft två brödtjuvar i form av en räv och en mård..

Var rätt sent ute och på plats  runt 15minuter efter det hade blivit mörkt, direkt när jag satt mig till rätta hörde jag att de var en gris bakom åteln. Några minuter senare hörde jag att spannen vältes. Detta är en väldigt enkel åtel, bara en spann där det fodras med några brödbitar eller majs varje dag. La upp bössan och galten anade nog oråd för den gick in i skydd, så fort den gjorde detta sprnag en räv fram och stal en fralla. Hade den i sikte men släppte den, jag var ju där för att skjuta galten..

Hörde att galten gick och grymtade 5-10m vid sidan av åteln hela tiden och efter cirka 5minuter kom räven tillbaka och nu var jag osäker på om galten hade fått vind från mig eller varför han nu inte ville gå ut? Räven tog sig en ny fralla och bestämde sig för att springa rakt mot mig så när den var 20m i från mig sköt jag den. Galten som var 5.10meter från räven stod kvar en bra stund o gick sedan runt åteln i 20-30min innan den besämde sig för att gå vidare, den kommer säkert tillbaka en annan gång.
 
Räven i levande tillstånd.
 
 
 
Räven några dagar senare..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0