Mårdhundsjakt 2012-09-07 - 2012-09-09

Fick en inbjudan av en god vän från Åland- Finland om att jaga mårdhund och det var man ju inte sen att tacka ja till! Mårdhund är något jag tidigare inte provat att jaga och de jagas ungefär som grävling. De skjuts på vak vid åtel eller vid övrig jakt och självklart på hundjakt. Jag jagade i två dagar, på kvällarna vakade jag vid eller i närheten av åtel och senare på kvällen jagade vi med hund fram till runt kl 01 båda nätterna. Under jakten använde jag mig av Ledlenser lampor från http://www.lajt.se/ bra ljus som fungerar utmärkt till denna typen av jaktform.
 


Under första kvällens vak såg jag i skymningen en stor mårdhund som tyvärr fick vind på mig. Såg bara rygglinjen när den sprang bakom ryggen på mig ute på vallen jag satt vid. Vi släppte sen en duktig hund på slagen efter denna mårdhund, En wachtelhund som heter Mekong som har många mårdhundar på sitt samvete. Rätt fort fick han upp en mårdhund i den angränsande vassen och kort efter var den första mårdhunden bärgad. Inte den jag hade sett utan en årsunge.

Vi bestämde dock att vi skulle byta till en annan mark och släppte hunden på nytt i närheten av en annan åtel. Efter en stund kom upptaget bara ett 100tal meter från åteln. De bar i väg några hundra meter innan det blev stopp vid en slutning med gott om stora stenar. Fick äran att gå fram själv på ståndskallet och väl framme låg den under ett stenblock och när den valde att titta fram när hunden byte positition fick den en kula från 22an mellan ögonen och min första mårdhund var skjuten! Ingen stor utan en årsunge de oxå. Vi kände oss nöjda efter desa två och avslutade för kvällen.

Andra kvällen satt jag vid samma åker som jag sett den större mårdhunden kvällen innan, dock från ett annat håll så den inte skule få vind av mig om den nu kom från samma håll igen! Rätt tidigt på kvällen kom det en mårdhund i lagom takt över åkern som oturligt nog för mårdhunden stannade till rakt framför mig på ca 60m. Lät skottet gå o den blev på plats, min andra mårdhund denna helg och min första skjuten med studsaren på vak. Inte den större mårdhund jag sett första kvällen utan en "halvstor" som var född förra året.
 
Vy från passet
 
En "halvstor" mårdhund skjuten på vakjakt.
 
Vi bytte nu mark och släppte hunden. Upptag omgående och ytterligare en årsunge var bärgad. Vi provade sedan att släppa vid ett par andra åtlar men där verkade inga varit framme. Ville gärna skjuta en vuxen som man kunde spara skinnet i från så vi bestämde att vi skulle avsluta och prova att släppa vid en vass där det troligen låg mårdhund i.

Runt kl8 släppte vi vid vassen och efter några minuter fick hunden upp mårdhund Gick mot ståndet och såg att det var en stor hunden hittat denna gången. Sköt den och såg att det var en hane, hunden luggade en stund men stack sedan i väg och bara ca 100meter därifrån hittade han en till. De är rätt vanligt att de ligger i par så antagligen låg dessa i hop men delade på sig när hunden kom. När jag väl skjutit den andra visade det sig vara en ännu större tik. Perfekt att få avsluta min helg på Åland med att skjuta två stora som jag sedan flådde och ska lämna i väg på beredning.
 
Fler foton från jakten.
 
 
 




Får Tacka Robert (Tolle) och hunden Mekong för en riktigt bra jakthelg på Åland!

 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Peter

Grattis till ett nytt vilt på skottlistan!

2012-09-11 @ 08:34:28
Postat av: Daniel

Grattis! Roligt och få komma iväg till nya jaktmarker och även att få lyckas med jakten!

2012-09-11 @ 11:10:45
URL: http://www.danielsjakt.blogg.se
Postat av: Ola

Tackar. Ja de var trevligt att både jaga ett för mig nytt vilt och att få jaga på andra marker.

2012-09-11 @ 12:24:07
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: Henrik

Grattis till den lyckade jakten! Hoppas de där mårdhundarna kommer ner till våra marker!!

2012-09-11 @ 15:05:51
Postat av: Leif D.

Grattis till din jaktupplevelse.
Var lämnar du skinnen till beredning?

2012-09-11 @ 15:48:45
Postat av: Majsan, Lindsjo taxar

Grattis till en lyckad jakt på Åland. Jag var ju där med vovven min Tyra på drevprov i dec förra året. Då berättade man att det börjar bli väldigt mycke mårdhund där nu. Lite som vi med vildsvinen

2012-09-11 @ 22:27:29
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Leif: Dom är inte inlämnade ännu, men hörde att de skulle finnas nån i Nybroyrakten som var duktig? Har du något annat tips om var man skickar i väg dem?

2012-09-12 @ 13:37:50
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

Majsan: ja vad de sa så sköts det ungefär lika många mårdhundar under rådjursjakterna med hund som det sköts rådjur. Ca 6000st rådjur och 6000-7000st mårdhundar per år sköts de på Åland.

2012-09-12 @ 13:41:12
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: Leif D.

Var kontakt med Tranås men dom gjorde inga sådana arbeten utan hänvisa mig till Nybro. Tappa bort adressen. Hitta denna i Torslanda istället.
http://www.konservatorn.se/prislista.html

2012-09-12 @ 16:55:04
Postat av: Jonas

Häftigt! Grattis igen!

2012-09-17 @ 13:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0