Vakjakt på vildsvin. 2012-10-11 och Rådjursjakt med hund 2012-10-12

Vakade gris en stund i torsdags kväll, var rätt odramatiskt. Kom en flock efter ett par timmar och jag valde ut en "mellangris" ur flocken. En gylta ca 35-40kg levande vikt, bogträff o den la sig på plats.

I fredags tog jag själv ett släpp med Vilda utan några passkyttar, hade en riktigt bra jakt med den hunden. Upptag med en gång och efter 5min sköt jag första rådjuret. En snabb hälsning av hunden innan hon gick i väg och hämtade upp nästa djur. Efter ca 20-25min och fint buktande drev sprang en bockakilling förbi, svingade med och lät skottet gå och killingen gjorde en kullerbytta. Manade på henne åter igen och de dröjde inte många minuter förrän nästa rå var på benen! Efter ca 30-35minuters drev kom nästa rå smygandes ur planteringen, lugnt o fint skott och även de rået blev på plats.

Började ta ur djuren och när jag var halv färdig fick hunden upp nytt rå och jag tog pass igen! Även detta rådjuret givk i pass men då jag såg att det var en stor get lät jag de passera och jag fortsatte med att ta ur de skjutna djuren. När jag stod färdig med allt hade hunden släppt geten men under tiden jag väntade hittade hon nytt djur så jag tog pass för en 5e gång! Nu var det en mindre bock som kom i pass, dock jagade jag denna dag med hagelbössan och bocken trippade förbi på en 45-50m. Jag var rätt belåten än då kan man ju lugnt säga! Nu blir det inga fler släpp på den marken denna säsongen för "kvoten" är ju fylld.
 
En riktigt härlig jaktdag!

 


Kommentarer
Postat av: Christian

verkar som att de e nån som har lite flyt ? =)

Svar: Ja jakten har gått bra denna säsongen och de får gärna fortsätta så här resten av den oxå! ;)
Ola Melkersson

2012-10-14 @ 11:56:08
URL: http://chriistian1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0