Smyg och vakjakt 2012-10-19

Gjorde ett försök på en av markerna att komma åt ytterligare en älg i år. Hade suttit i ett torn i någon timme då en älgkviga visade upp sig på en 50-60m med fin bredsida. Ej lovlig i vårt älgskötselområde, tjur med sju taggar eller fler och kalv är lovligt...Såg även en fin tjädertupp från mitt pass.

När jag ändå var på denna mark passade jag på att sätta mig på en av åtlarna på denna mark, grisarna var tidiga kom runt 19.30. 5st större grisar kom ut, vad jag kunde se var alla hondjur. Kollade så inga kulltingar fanns med och sköt sedan den som jag fick första bästa läge på och grisen la sig på plats. En gylta på ca 100kg.

Detta är den största gylta jag skjutit, bedömmer den till cirka 2år gammal så den har växt på riktigt bra! Normalt brukar de komma med kulltingar när de väger 70-80kg i detta området. När jag kollade närmre på grisen var svansen av och när jag flådde av den hade den ett 10tal hagel i mellan och på skinkorna. Var en gammal skada, men kanske kan detta påverkat att den inte fått några kulltingar. Runt spenarna hade de växt päls i cirklar runt långt över själva vårtan, kollade även livmodern men den var väldigt liten så några kulltingar hade den troligen aldrig haft. OM det sedan beror på skadan eller inte låter jag vara osagt. Den var även extremt fet, 4cm späcklager över buken, ca 5-6cm över ryggen och isterkakor som vägde 1,5kg styck invändigt längs ryggraden.

 
 
  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0