Klövviltsjakt med hund 2012-10-20

Jagade allt klövvilt älg, gris, rå samt räv med lite olika hundar. I de två första såtarna satt jag själv på pass. Det jagades med wachtel, springer spaniel och en korsningshund, en hel del rådjur på benen. Tyvärr inget som ville visa sig vid mitt pass.

Inget skjutet i de första såtarna och i den tredje såten gick jag med min korsningshund Vilda, korsning mellan Tysk jaktterrier/stövare. Hann inte mer än att släppa hunden förrän de blev upptag 30meter in, kan varit gris men är inte riktigt säker, hur som helst så var det ett bra drev. När hunden väl kommit tillbaka gick vi vidare ner mot en kohage. Märkte direkt att de var något på gång o efter ett "väckskall" inne i hagen i en del med högre ormbunkar mitt bland korna stod man bered med bössan! Trodde först de kunde vara en hare som låg där och tryckte men efter en stund flög ett rådjur upp och jag svingade med och fick in en bra träff mitt i bog, utgång bakom bog. Sköt mitt i upptaget så något drev blev det aldrig. Hunden hade ytterligare ett drev på rå innan såten var över.

Alltid trevligt att få skjuta för egen hund! :)

 
Passvy från andra såten
 
Vilda och rådjuret


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0