Skyddsjakt på vildsvin 2012-05-28

Skyddsjagade gris i ett större vetefält i Eringsboda där grisarna tidigare har varit och ätit upp stora delar av utsädet så de har fått så om minst en gång. De har varit stora ytor på flera tunnland som varit uppbökade. Trots att det är eltråd runt hela fälten. Var är er erfarenhet av eltråd? Hjälper de hos er? Nu har grisarna varit ute o betat i de ca 30cm höga vetet och Christian smög på ett gäng grisar i samma fält i går morse dock utan att lyckas skjuta någon.


På började smygjakten i gryningen, de blir ljust tidigt nu och de var riktigt fint väder i morse. Enda nackdelen var att de var en hel del mygg, dax o börja använda myggmedel! Jag han inte gå långt förran jag såg en siluett och inom 100m i från mig gick en fin älgtjur och betade i vetet. Lockade in den på ca 25-30m innan den bestämde sig för att lunka vidare.

Jag smög runt en åkerholme och på andra sidan åkern stod en ensam gris och bökade i kanten på åkern. Smög mig närmre och såg att de var en galt, den gick lite i från mig men jag smög efter kom in på bara 30m från grisen. Sköt och den slog i backen direkt. Efter en stund kom Christian med sin wachtel Sulan som fick lugga grisen lite.

En riktigt trevlig jakt måste jag säga, det är inte mycket som slår smygjakten på grisarna!


Jag och wachteln Sulan vid galten.

Kommentarer
Postat av: Leif D.

Grattis, bra jobbat.

Håller med, smygjakten på gris är något speciellt.

2012-05-28 @ 21:16:24
Postat av: Majsan, Lindsjo taxar

Grattis! Verkar vara mycket spännande!

2012-05-28 @ 21:34:48
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Tackar.



Leif: Var jagar du för någonstanns?

2012-05-28 @ 23:44:39
URL: http://vildsvinsjakt.org/
Postat av: Leif D.

Grattis, bra jobbat.

Håller med att smygjakt på gris är nog visst.

2012-05-29 @ 04:43:13
Postat av: Anonym

Oj vad hände? Trodde min förra kommentar var borta så jag la in den igen. :-)

Jag jagar i Västra Götalands län i Karlsborgstrakterna.

2012-05-29 @ 04:47:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0