Viltvård. 2012-06-26



Den viktigaste formen av viltvård anser jag är att hålla efter predatorerna. Dock är man lite för dålig på att hålla efter dom. Men på den punkten ska jag försöka bättra mig!

Följde med en jaktkamrat som redan har skjutit 7st rävvalpar nu i sommar på lika många kvällar. Årsunge av räv o grävling är ju som de flesta vet lovliga nu.

Lyckades locka in en rävvalp med muspip, använder ingen lockpipa utan endast munnen. Jag tycker det går minst lika bra, dessutom har man händerna fria. Den andra valpen på fotot sköt kamraten på en åker några hundra meter bort bara en liten stund tidigare.

Verkar vara mängder med räv i år. En jag känner hade sett 7st på samma åker för ett tag sedan och jag lockade in en vuxen räv bakom huset för ett par veckor sedan den måste varit väldigt hungrig för den kom in på ca 3m innan den upptäckte mig!


Denna valpen tog sambon kort på i förra veckan. Det var på samma åker där jag lockade in den vuxna räven.

(Enligt Jaktförordningen, bilaga 4

10) Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården den 1 juli–30 juni.

11) Årsunge av grävling får jagas om det behövs för att tillgodose lantbruket eller viltvården 1 juni – 31 juli.)





Kommentarer
Postat av: Niklas

Grattis. Är själv uppe i 4st nu i sommar.

2012-07-02 @ 23:07:41
Postat av: Anonym

Tack. Ja de finns gott om dom, så bara ut o jaga!

2012-07-03 @ 11:02:29
URL: http://vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0