Skyddsjakt på vildsvin 2012-07-10

Nu har grisarna börjat härja i vetefälten sedan nån vecka tillbaka men än är inte alla fält mogna. Men de som är det har varit riktigt populärar av grisarna! Hur ser det ut i andra delar av landet och hur går jakten för er andra?



Var ute i går tillsammans med en kompis och smygjagade i två vetefält och det satt även två andra ute vid två andra fält. Vi var på plats 21.30 och det dröjde inte längre förrän vi såg första grisen. Ja eller rättare sagt öronen på den. Vi smög närmre men bedömde den som en sugga så vi avstod skott. I en annan del av fältet hörde vi grisar som tjivades med varandra och vi smög dit.


Kom in på 5-6meter i från dem o såg vetet svaja. Måste ha varit små grisar för någon gris såg jag aldrig innan suggan lockade på dem inne från skogskanten och de försvann. Vi beslutade att prova ett annat fält i stället.

När vi kom fram till detta hörde vi hur det smaskade från olika delar av fältet. Troligen var det minst 15-20st grisar ute och vi började smyga oss närmre. Tyvärr var det väldigt dålig vind i går, näst intill vindstilla vilket gjorde det väldigt svårt att smyga på dom. Hörde flera större grisar som rusade ur fältet bara några meter framför mig i det höga vetet.


Efter ett tag såg jag hur vetet svajade bara 4-5meter framför mig. Ställde mig i ett traktorspår och efter ett tag trippade det ut ett knippe smågrisar. Sköt två snabba skott och två grisar låg. Kunde skjutit ytterligare en kanske två till. Men tyckte det räckte med att ta två ur troligen samma kull. Det tar lite emot att skjuta såna småttingar sopm dessa ca 5-6kg levande vikt och hade det inte varit skyddsjakt på känsliga grödor hade de fått gå vidare. Men nu ska förhoppningsvis ska denna suggan lära sig att detta vetefält inte är en trygg matplats för hennes avkomma. I ett av de andra fälten sköts ytterligare en gris ca 40kg levande vikt i går kväll. Totalt 7st grisar i dessa fyra fälten sedan i fredags har de blivit. Blir nya tag i kväll.



Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Ja vad skall man göra när det är skyddsjakt. Söta små kultingar är det ju men ett gissel för många. Skall bli intressant hur mycket gris vi fått på jaktmarken. Vi har ju inte haft speciellt innan men den varma vintern hos oss har ju ökat på dem

2012-07-12 @ 08:47:31
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: benny

Kanontrevlig blogg, följer den med glädje.

Är det ett trijicon sikte du har på kanonen?

Vad har du för erfarenheter i.s.f. av detta och vilket av riktmedlena har du.

2012-07-12 @ 15:46:50
Postat av: Ola

Majsan: Ja visst är dom söta som de flesta djurs ungar är. Men som sagt är det skyddsjakt så är det. Jag var tillbaka i går kväll och kollade av samma vetefält o de var helt tomt på grisar där. Så de verkar ha gett rätt effekt.

2012-07-12 @ 16:52:02
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

Tack Benny, de var en trevlig kommentar! :)



Ja det är ett Trijicon Accupoint 2,5-10X56. Riktmedlet är deras amber triangel tror jag det heter. Stolpe med belyst orange spets. Jag är helsåld på detta riktmedlet. Jag upplever det som att det går betydligt enklare/snabbare att focusera på målet o få i väg skottet snabbare än ett vanligt kors. Köpte nyligen deras 5-20X50 med samma riktmedel till en annan bössa jag har, så jag är riktigt nöjd med dessa sikten.

2012-07-12 @ 17:03:57
URL: http://vildsvinsjakt.org/
Postat av: O.J

Finns det verkligen så mycket vildsvin så man behöver skydds jaga dem ? Och räcker det inte att skjuta en gris ur kullen istället för 2 om man ska skrämma dem .... Jag jagar en del gris och där skjuter vi antingen något skott i luften när grisarna är på fälten. Det skrämmer absolut lika mycke som att skjuta en på 5 kg. Vi brukar även anlägga Foderplatser en bit från åkrarna så man slipper skjuta dem här små liven . Har ni mycket gris nu eller minskar det ? Här uppe ökar det rejält men ännu skjuter vi inget smått. Prova gärna att skjuta skott i luften .. räcker oftast med 1-2 skott. Eller foderplatser. Lycka till med höstens jakt och riktigt riktigt trevlig hundjakt :-)

2012-07-15 @ 21:27:18
Postat av: Ola

Ja skyddsjakt är det absolut viktigaste anser jag. Att skjuta grisar på åtel hjälper inga lantbrukare mer än att de håller ner antalet individer till viss mån. Skott i luften hjälper inte här enligt min erfarenhet de stannar kvar i fälten eller är tillbaka en kort stund efter bara. Likadant funkar de sämre med elstängsel här oxå vilket verkar funka på vissa platser. Känner även en del som provat olika doftholkar men detta hjälper bara ett par dagar sen har grisarna lärt sig att det inte är någon fara. Jo de är möjligt att det gått precis lika bra o bara skjuta en som att skjuta två i detta fallet när det gäller att skrämma bort denna suggan/flocken. MEN samtidigt gäller det ju att markägaren blir nöjd oxå och sysslar man främst med skyddsjakt som jag gör gäller det ju att man visar upp resultat annars hittar denna någon som gör jobbet bättre! Hoppas du fått svar på det du undrade över annars är det bara att fråga på jag delar mer än gärna med mig av mina erfarenheter när det gäller jakt på vildsvin i olika former.

2012-07-16 @ 13:05:59
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

I tack för lyckönskningen förresten! Det ser ut som de kommer att bli en riktigt bra jaktsäsong med hundarna här nere. grisarna har ökat bra i antal men är ännu inte uppe i samma antal som de var för några år sedan, nån mild vinter till så kan de nog bli riktigt bra! Kanske ska tillägga att Antalett grisar i dessa fyra fälten har varit 20-30st per fält, så 80-120st grisar totalt!! Om de är mycket eller lite beror ju på vad man är van vid.

2012-07-16 @ 13:13:31
URL: http://Vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0