Åteljakt på vildsvin 2012-07-19

Har inte blivit mycket till åteljakt de senaste åren för min del, har skjutit en del grisar på åtel tidigare och jag har helt enkelt tröttnat på den jaktformen. Men nu visste jag att det var en större grupp med grisar på en åtel och jag tänkte skjuta en lagom grillegris till semestern börjar nästa vecka.

Jag var på plats i god tid då denna gruppen besökt åteln redan en bra vit innan det blivit mörkt, hörde en del skott från markerna runt omkring troligen var den större gruppen inne på grannmarken för där i från hördes 4st skott med 20-60minuters mellan rum.. Någon grupp med grisar kom aldrig till åteln medan jag satt där, men däremot hade jag besök av en galt som ignorerade fodret helt. Men den var desto mer intresserad av det tjärade trädet.

I brist på besök av en lagom grillgris fick denna äran att bli första grisen som jag skjuter med nya bössan. Efter ett välriktat skott föll den där den stod. Vikten på galten uppskattar jag till lite mer än 100kg levandevikt. Åteln ligger intill en skogsväg så att dra den, den korta biten till bilen var inga större bekymmer. Men att få in den i bilen var inte de lättaste.. Det märks tyvärr att man slutat träna. Men efter att ha funderat och provat diverse lyfttekniker var ett livtag runt bröstkorgen på grisen rätt metod! De gick ju bra trots allt, men självkänslan fick sig allt en liten törn.. Kanske dax o börja träna igen?.. Får ta mig en funderare på de, men nu börjar jaktsäsongen snart på allvar så då lär det inte finnas någon tid för det i alla fall.
Dåligt foto taget med telefonen, men var rätt bra betar på galten.


Kommentarer
Postat av: Daniel

La också ned min träning sen ena axeln inte ville längre, men visst märker man skillnad när man ska lyfta in de lite större i bilen! Men med en del vilja så går det ju!



Grattis!

2012-07-20 @ 18:45:39
URL: http://danielsjakt.blogg.se/
Postat av: Bosse

Lagom grillgris ggr 3.. haha:) Finns anordningar till att lyfta upp grisen i bilen!



Ja, åteljakten är inte vidare intressant.. Känns mer som att frysen skall fyllas på!

2012-07-20 @ 20:01:44
Postat av: Ola

Ja de är inte mycket till "jakt" o sitta o skjuta gris på åtel. Men de är ju bra om man är nybörjare. Blir ju lugna skott och man har god tid på sig att sitta o välja ut rätt gris. Pratade med en pensionär på runt 85år härom dan, han har skjutit över 70st grisar de senaste åren på åtel. Han sköt bara mindre grisar på 30-40kg för de var de enda han orkade få in i bilen själv så alla andra grisar lät han bli att skjuta. Han tyckte de var jäkligt kul sa han nu när han inte klarade av lite mer krävande jaktformer. Tycker de är trevligt att prata med de gamla när man är ute o jagar alltid får man hör nån intressant historia.

2012-07-22 @ 17:52:46
URL: http://Vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0