Vildsvinsjakt med hund 2012-01-28

Vildsvinsjakt uppe i Slätafly. Hunförare för dagen var jag sjäv med Balder och en jaktkamrat med sina två hundar en västsibirisk laika och en gråwachtel.
.
I första såten hann jag inte mer än att släppa förrän Balder fått upp ett gäng grisar. De var blandat stånd/gångstånd/ drev o gick tillslut i väg runt en kilometer innan de sköt en gris för honom. Balder stannade kvar ett tag vid skottplatsen, men tog snabbt upp de andra grisarna och de vände tillbaka och gick förbi en annan passkytt. En riktigt stor gris var det! De gick i väg o två smällar ekade i skogen. Jag trodde först att de var den grisen som sköts men under tiden hade den andra hundförarens hundar fått upp en annan grupp grisar som splittrats o gått åt olika håll. Även den andra hundföraren fick läge på en gris o förvaltade sin chans väl. I första såten sköts det 3st grisar i 40-50kilos klassen och det sköts även en räv.
.
I andra såten fick den andra hundförarens hundar upp en liten brungris som gick ur såten med båda hundarna efter sig. Då vi trodde att de kunde ligga fler grisar i den planteringen gick jag dit med Balder. Hunden sökte av de området men de verkade tomt, under tiden small det ett skott från de hållet jag gick in i från o de visade sig att en liten brungris försökt smyg sig ur såten. De tre passkyttar som stod på den kanten hade nästan gett upp o de hade gått i hop och stod o små pratade med varandra när den grisen kom. Alla tre var snabba med att få bössan till axeln o de sköt alla trre mot grisen som slog i backen.
.
Mycket rolig jaktdag med ett trevligt gäng där uppe måste jag säga!
.

Kommentarer
Postat av: hans

borde det inte vara enklare om man hade fler hundar så man slipper skjuta vildsvinen?

2012-02-22 @ 12:18:20
Postat av: Ola

Hur menar du Hans?

2012-02-23 @ 08:28:59
URL: http://vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0