Jakt med hund. 2012-01-21

Jagade i Karlshult tillsammans med en jaktkamrat, han gick med sin wachtel och jag gick med Vilda. Vi hade inga passkyttar denna gången. Vi jagade räv,rå, gris och älg.
I första såten hade hundarna ett par fina drev på rå men inget som vi kom åt att skjuta, kompisen hade ett rå som gick förbi honom på 15m men då de inte var jagat av någon hund valde han att inte skjuta. Vilda fick även upp en älgtjur som lunkade förbi mig på 40-50m men vi har bara har kalvar kvar att skjuta på denna mark..
Andra såten gick jag själv med Vilda medan den andra hundföraren stod på pass. Släppte hunden längs en åkerkant intill skogen och hunden hann 1-2meter in och direkt flög ett rejält stort vildsvin (150kg+) upp från ett dike och gick till anfall mot hunden! Den sprang över hunden som slog ett par kullerbyttor på sidan. Hunden skrek till och det blev tyst nån ett par sekunder. Långa sekunder måste jag säga..
Men sen de blev snabbt fullt drev som sedan stannade en 600m bort där de övergick till fast stånd. Denna hunden är mer drivande än ställande så efter en kvart släppte hon och kom tillbaka. Kollade hunden efter skador men de var som tur väl inte en skråma på den. Tror inte hon tog nån skada av de överhuvudtaget i och med att hon inte tvekade att ge sig efter grisen. Jag gick på med hunden igen där hon släppte, men grisen hade tyvärr gått in på grannmarken.
Jag gick sedan tillbaka och kollade där grisen legat och kollade efter kulltingar, men de var tomt. Så antingen tror jag de var en skadad gris eller en sugga som snart skulle grisa. Förbannad var den i varje fall! Gick sista delen av såten utan fler upptag.
Inget skjutet men trevlig jaktdag med tanke på att de inte var lång tid mellan de olika dreven OCH att man fick med sig hunden hem oskadd!
Vilda
På vägen hem stannade jag även till i Bergkvara,  Skeppeviks camping och stugområde. Gick en runda och smygjagade/trampade upp kaniner men vädret var nog de sämsta för denna jaktformen, snöblandatregn och kraftig blåst. Blev i allafall en kanin skjuten och jag såg endast en som jag inte hann med att skjuta. Verkade inte som de inte ville vara ute i de skitvädret så redan efter 20min gav jag upp.

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Vilken trevlig jaktdag ni haft. TUr att inte Vilda blev skadad, hon ser fin ut.

2012-01-23 @ 17:46:42
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Ja de har en trevlig jaktdag. Ja jag tycker oxå den hunden är fin, kanske mest för att den jagar bra iofs! :) Den hunden är en korsning mellan Tysk jaktterrier och troligen Hamitonstövare. De är den bästa hunden jag har för tillfället, jagar allt och de är skjutet mycket vilt för denna hunden.

2012-01-24 @ 10:38:12
URL: http://Vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0