Kaninjakt med jaktiller 2012-02-11

Hade en riktigt trevlig jaktdag i går, vi jagade kanin med iller på ett camping och stugområde. Inte lätt att komma till skott mellan stugorna och snabbt går det!!
.
De var jag själv och 3 andra som passade och illerföraren. Vi sköt totalt 5 stycken kaniner, några bommar blev det oxå o sen fick man släppa en massa pga dåliga kulfång. Dvs stugorna är INTE bra att använda som kulfång! Jag fick själv skjuta två av kaninerna vilket var jävligt kul. Gott om kanin med inte lätt att komma åt dem..
.
Efter kaninjakten gick vi lite drev oxå med förhoppningen att vi skulle komma åt några harar och nån räv. Ett antal rådjur och tre stycken harar fick vi upp men ingen som ville komma inom hagelhåll tyvärr.
.
Kaninjakt med jaktiller är en av mina favorit jakter måste jag säga, fan va roligt det är! :)
.
Lite bilder från dagen.
Vy över jaktmarken
.
Denna fretten var väldigt tam tyckte jag till skillnad från de jag stött på innan! :)
.
Rabbits
Pontus kom med illrar och apportör.

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Det är nog inte så vanligt, denna jaktformen. Verkar spännande. Grattis till utdelningen.

2012-02-12 @ 12:47:03
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Nej kanske inte. De jagas väl en hel del kanin på gotland, annars finns de väl lite lokala stammar av kanin i skåne, blekinge o småland. Här nere har stammen ökat de senaste åren. Jakten är väldigt spännande och ställer höga krav på skyttet. Även kul att se samarbetet mellan iller o illerförare. En väl dresserad iller kan bli väldigt tam. Fretten på bilden kom tom när jag ropade på den. Desssutom är kaninkött väldigt gott och äta. Påminner mycket om kyckling i utseende, men är något sötare i smaken.

2012-02-12 @ 13:54:49
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Anonym

Fränt! Nu blev man sugen på att prova på kaninjakt!!!

2012-02-25 @ 16:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0