Bockjaktspremiär 2012-08-16

Jagade på en ny mark som jag fått jakten på, inte hunnit med att kolla så mycket. Men verkar vara en trevlig mark och bra markägare. Sett en hel del vilt de få gånger jag varit där. Främst verkar de vara gott om gris, rå, räv men även sett lite annat vilt.

Började smyga ut till det torn jag tänkt sitta så fort de blev skjutljus. Hann inte sitta länge förrän jag hörde ett gäng grisar antingen hade de blivit stötta av något eller var de tillbaka till sin daglega. Stor sugga, en liten galt på runt 30kg levandevikt och 7-8st 5kilos kulltingar. Siktade in mig på mellangrisen och när den var inne på 30-35m lät jag skottet gå och grisen blev på plats.

Kändes nu som att morgonens chans på bock var minimal, men bara några minuter senare hör jag ett rådjur skälla bara 100-150meter framför mig, men tyvärr är de skymd sikt åt de hållet så kan inte se vad de är för djur. Efter de ser jag ett smaldjur springa förbi mig och jag hör även att ett annat djur springer in i skogen på min andra sida. Tror nu att det var morgonens sista chans men sitter ändå kvar en stund till. Runt en halvtimme senare kliver en bock ut i från de hållet rådjuret tidigare skällde. Ingen stor bock men hur ofta har man haft chans att få skjuta både bock o gris från samma pass inom en timmes tid?

Så den fick bli premiär bocken för i år! Bogskott på 70-80m och den blev på plats. Både grisen och bocken låt inom 50m från varnadra och sköt inom loppet av en timme. Första gången jag skjuter en sån "dubble". Får se om man ser något på kvällspasset.

"Dubble" på bock och galt ca 30kg levande vikt.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Fin utdelning! Grattis

2012-08-16 @ 16:22:32
URL: http://danielsjakt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Grattis!! Ja vilken dubblé!! Händer inte 2 ggr

2012-08-16 @ 21:45:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0