Bockjakt 2012-08-18

Var medbjuden på bockjakt på en bekants marker fredag kväll och lördag morgon. På fredagkvällen sköt kompisen en bock, det ändå jag såg var ett smaldjur. Sen blev det "afterhunt" med lite godricka. På lördag morgonen fick jag ett nytt pass ett stort nytt hygge. Körde fram till hygget o satt i bilen tills det var bra ljus. Smög ut på hygget och tog sikte mot en höjd där jag tänkte sitta uppe på en större sten. När jag smygit ut de 250meterna fram till höjden står där helt plötsligt en vildsvinsgalt 30meter framför mig och bökar uppe på höjden!!

Skjuter på frihand och det känns bra, dock vänder galten och rusar rakt mot mig och när den är på 5meters håll skjuter jag den rakt fram i från från höften och den trillar 2-3meter i från mig!

Kändes som en bra start och jag gick upp o satte mig på höjden. Runt 15min senare ser jag en bock gå ut på hygget och jag lägger mig ned o tar stöd mot en trädstock. En fin 6taggare, dock går han rakt emot mig och jag vill inte skjuta i stickhålet utan får släppa in den en bit tills den ställer sig så jag får bredsida. Skottet går och bocken blir på plats.

Känner mig väldigt nöjd med morgonen och att man skulle skjuta "dubble" på bock och galt två gånger inom loppet på 3dagar trodde jag aldrig! Sitter och skriver lite på facerbook när jag hör något som går på andra sidan hygget där jag tidigare sköt galten. Smyger över höjden så jag får sikt ner på andra sidan och där står ytterligare en galt i samma storlek som den jag sköt 35-40meter i från mig! Snabbt upp med bössan men vinden ligger fel och galten rusar in i skogen. Sätter mig ner på en stubbe och känner mig nöjd med morgonen trots att den andra galten klaradesig med livet i behåll. På väg att plocka upp telefonen igen när jag ser något i ögonvrån långt ut på andra sidan hygget!

Kan inte tro att det är sant men där runt 150 meter framför mig står en galt till och den ser STOR ut! :)

Tar stöd mot samma trädstam som när jag sköt bocken och håller i bogen, skottet går och galten rusar i väg och in i en tätning. Tycker det låter som att den lägger sig en bit in men är inte riktigt säkert så ringer kompisen som äger marken o frågar om han vill komma med sin wachtelhund. Han säger då att han skjutit en galt runt 90kg och har haft 9st rådjur  var av 2st bockar ute vid den åker han satt vid och vill vänta en lite stund till. 

Efter en stund kommer han med sin hund, inte en droppe blod på skottplatsen men så fort vi går in i tätningen var det gott om blod och efter en kort spårning ligger galten död skjuten med ett lungskott 5-6cm bakom bogen.

Helt klart det bästa bockjaktspasset jag haft någonsin. Inte den största bocken jag skjutit men en riktigt fin 6taggare som troligen var revirbocken på de området, galtarna var inte heller de några bjäsar den första vägde runt 70kg och den andra som  jag bedömde som stor visade sig "bara" väga lite mer än 90kg. Inte någon dålig kväll och morgon på två man sköt vi 2st bockar och 3st galtar, 2st 90kilos och en lite mindre på ca70kilo.

Trippel på Galt, bock och galt alla på samma pass under loppet av 30min! :)



Kommentarer
Postat av: Erik Stolt

Följer din blogg, tycker den är mycket läsvärd. Vilka jaktdagar du haft med dubbel och trippel!

2012-08-19 @ 15:53:21
URL: http://asletorp.blogspot.com
Postat av: Ola

Tack. Ja de kunde inte blivit en bättre start på jaktsäsongen!

2012-08-19 @ 17:28:13
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Christian

Haha där e du go ola. STORT GRATTIS KOMPIS!

2012-08-20 @ 16:28:10
URL: http://chriistian1.blogspot.com
Postat av: Ola

Tack Christian!

2012-08-21 @ 13:06:28
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: emma

hejhopp! var gärna med i mina tävlingar. har 3 igång just nu :D kommer upp två till (minst) inom kort :D du kan vinna bland annat smycken, egendesignade klistermärken, mobilskal med mera :) http://emzaans.blogg.se/category/tavlingar-tips-om-tavlingar.html

2012-08-21 @ 19:51:42
URL: http://emzaans.blogg.se/
Postat av: Johanna

Grattis! Riktigt lyckade dagar du haft och fler ska det bli hoppas jag! :)

2012-08-21 @ 22:27:00
Postat av: Ola

Emma: jag är inte mycket för smycken och mobilskal! ;)

2012-08-23 @ 09:22:28
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

Tack Johanna! Ja de får man hoppas! :)

2012-08-23 @ 09:24:46
URL: http://Vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0