Skyddsjakt på vildsvin 2012-04-22

Nytt försök att hjälpa markägarna uppe i Eringsboda tillsammans med Christian. Otroligt mycket skador på åkermarkerna man kan räkna kvadratdecimetrar som inte är uppbökade på vissa vallar nu.. Eltråd verkar inte hjälpa, nysådda vetefält totalt uppbökade. Kan verkligen förstå att markägarna inte tycker detta är speciellt trevligt.

Inget månljus att tala om men stjärnklart och fint väder. Satte mig vid en vall intill en av gårdarna som har varit välbesökt av grisarna senaste tiden. Hade viss hjälp av belysningen på gården annars hade jag troligen inte sett mycket. Hann inte sitta mer än nån timme innan en mindre sugga med minst 3st kulltingar gick ut på vallen. Hade inget långt avstånd till grisarna så siktade in mig på den största kulltingen och sköt ett nackskott. Spädgris är inte dumt på grillen! ;) Ingen stor gris, 6-7kg lv. Hade jag suttit och vakat på åtel hade jag inte skjutit en sådan liten rackare. Men är det skyddsjakt så är det.

Satt kvar resten av natten men inga fler grisar ville gå ut på vallen jag satt vid. Var hemma kl04.00 och manbörjade jobbad kl07.00. Lite småtrött var man allt i morse..




Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjo taxar

Grattis till grisen! Oj vad de förstör...hoppas du får mer tur ..

2012-04-24 @ 22:40:42
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Tack. Ja i detta området är de alldeles för mycket skador och med årets föryngring alldeles för mycket gris för att lantbrukarna ska kunna bedriva nån verksamhet. Så där får avskjutningen ökas rejält! Du har inte hört ordspråket: "en jägare förlitar sig inte på tur, han lär sig jaga" ;)

2012-04-26 @ 11:11:25
URL: http://Vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0