Vildsvinsjakt med hund. 2011-09-24

.
Jagade själv med Balder. Först hade han ett drev på fuldjur i några minuter.. Fick i alla fall tillfälle att fya för fel vilt!

En stund senare drog han i väg på lång skjuts, en ensam älg. Blev stopp efter 1,5-2km, vid en å någon kilometer utanför marken. 45 minuter senare var han tillbaka.
.
Bytte såt och rätt omgående fick han upp några grisar i ett tjär som ligger i utkanten av marken. Blev drev i 5-10min o stannade efter 800-900m i en tätt plantering på grannmarken. Han öste på bra och efter 20min ställde jag bössan o gick över på grannmarken utrustad med filmkameran i stället. Kom in på ståndet och såg först en större gris. En stund senare såg jag även en kullting på runt 20-25kg men troligen var där fler grisar inne i planteringen och efter att han skällt i runt 35-40min kallade jag in honom. Trevlig dag i skogen!

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Härlig dag ni haft! Då är man rätt nöjd eller hur?

2011-09-24 @ 22:51:19
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Ja han jobbade på bra med grisarna. Tråkigt att de var på fel mark bara.. Älgar som skenar rakt ut brukar han släppa efter nån kilometer men denna gick först en runda på marken sen rakt ut ur marken o sen troligen över en bredare å. Såg att han ringade som fan vid en ån så tror inte han ville gå över. Envis som fan verkade han vara.

2011-09-25 @ 10:07:37
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: kent andersson

Härligt. Gott gry i den hunden =).

Bella håller inte i så länge på älg än i alla fall. Dom hon ställt och drivit nu har skenat rakt ut efter en stund. Blir kanske annat när 1a viltet blir nerlagt för henne. Hon drev i alla fall kronhjort i går. 1a fulviltet för henne. 1a gången jag såg en vild kron och det var på 10m håll. SATAN vad stora dom är.Skallet lät som på en drever när hon kom. Jäkla skillnad mot älg och gris.

2011-09-25 @ 11:19:55
URL: http://www.kent-teamreleaser.blogspot.com
Postat av: kp

Nice !

2011-09-25 @ 17:24:02
URL: http://kpla.se
Postat av: Ola

Ja de är bra jaktlust i han men ännu oerfaren. Kronhjort anser jag inte vara "fuldjur" de skjuter jag för min om jag får läge. Han har jagat kron 3-4 gånger i år tidigare som mest i runt 40min o de buktade på 500x500m hela tiden. Hind o kalv var de o kunde skjutit bägge den gången om de varit lovliga. De är ingen större skillnad på "drevskallet" på min hund på älg, gris, kron eller rå. Fast han har inte mycke till drevskall o tala om, väldigt glest o grovt skall.

2011-09-26 @ 07:31:32
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0