Vildsvinsjakt.

Så nu var det dax för fredning av de större grisarna.
Jakttider: Vildsvin får jagas mellan den 16 april och den 15 februari, årsunge får jagas året runt, kultingförande suggor är alltid fredade oavsett årstid.

Så visar sig storgalten nu är det bara till att lyfta på hatten o släppa förbi han.

Har fått rapport om en som sett kulltingar som uppskattningsvis vägde 3-4kg för någon veckla sedan. Så det är klokt att vara lite försiktig innan man kröker fingret nu. Vill även uppmana alla som vill få upp stammen att vara försiktig med avskjutningen av gyltor denna tiden. Dom flesta har faktiskt smått i magen nu på våren. Den minsta gylta jag själv skjutit som har haft smått i sig vägde 27-28kg levande vikt!! Den hade 3st foster stora som näbbmöss i sig, kom med sugga och ett gäng smågrisar o var dessutom den minsta grisen i flocken.. Så vill man inte skjuta någon dräktig gör man klokast i att bara inrikta jakten på unga galtar nu på våren.

Kommentarer
Postat av: Björn

Visst fanken! Vilken tur att jag kollade din blogg, för de hade jag inte en tanke på. Ska sitta o vaka i morgon kväll hade jag tänkt.



Mycket trevlig blogg förresten!



Mvh. Björn.

2011-02-15 @ 13:27:30
Postat av: Anders

Det är otroligt att dom små redan kan vara betäckta, och gör man som du gjorde skjuter den minsta så kan det bli fel ändå?? Tycker inte det varit någon ordning på vildsvinens födsel av kultingar dom senaste åren, kan komma när som ju.

2011-02-15 @ 13:28:00
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Ola

Björn: Tackar.

Anders:Nä precis. Jag sköt ju "rätt" gris. Nu gör det inget på denna marken, för vi har så mycket gris där ändå. Dom kan ju bli könsmogna redan vid 6mån men vanligast är väl runt året. Den jag sköt var en camouflage gris dessutom o dom plockar jag alltid bort först.

2011-02-15 @ 13:50:05
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Bo Kahlow

Tycker mig märka allt fler små suggor på senaste tid. Spelar tydligen ingen roll om de är i grupp eller ensamma, så kan de vara betäckta...

Galet är det i alla fall!

2011-02-15 @ 18:32:58
Postat av: Ola

Tror de beror främst på låg medelålder på suggorna. En ung sugga på 1-2år har nog inte "pondus" att köra bort galtarna från gyltorna som en äldre sugga har. Det är sällan jag ser grisar äldre än 2-3år. Skulle tippa på att minst 90% av stammen är under 1år här.

2011-02-15 @ 21:17:05
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Jag börjar med att citeera dig:

"Dom flesta har faktiskt smått i magen nu på våren."

Faktum är att suggorna har ju smått i magen redan i December. Således nästan lika stor risk att skjuta dräktig sugga i december som i Feb-Apr men det är sällan jag ser nåt om det då. Visst känns det bättre om man inte ser de fullt utvecklade kultingarna när man tar ur men risken att skjuta dräktig sugga är alltid stor. Obs. Tolka inte detta som att jag på något sätt inte manar till aktsamhet vid svinjakt.

Vid våra åtlar har vi dem senaste åren aldrig sett pyjamasgrisar innan maj/juni. Verkar som att det i allmänhet händer saker sent där!?!

2011-02-16 @ 10:38:55
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/
Postat av: Ola

Fredrik: Javisst när det gäller suggor, men jag syftade på yngre gyltor nu och många får i regel betydligt senare än suggorna enligt mina erfarenhet. Suggorna är ju fredade nu, medan den dräktiga yngre gyltan inte är det. I maj/juni brukar vara då de yngre gyltorna får sin första kull hos oss. Har en teori varför de är så oxå. De blir troligen betäkta när suggan föder sina kulltingar. De verkar stämma in bra i tid.

2011-02-16 @ 11:24:54
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Ola

Kan väl tillägga att den där lille grisen som jag skrev om, inte är skjuten i år. Utan de var många år sen och dessutom längre fram på våren.

2011-02-16 @ 11:35:23
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Robin

Tjena!

Intressant blogg!

Jag läste i Svensk Jakt att utfodring med bl a bröd och bakelser påskyndar könsmognaden i o m den höga sockerhalten. Vad tror ni om det? I mitt jaktlag så fodrar vi endast med spannmål och har inte skjut en enda betäckt gylta nämligen.

//Robin

2011-02-16 @ 14:52:08
Postat av: Ola

Hej. Tack Robin. Jo en överutfodring kan säkertr rubba det något. Både könsmognad, brunstcyklar och antal kulltingar i kullen.



Låter märkligt att inga gyltor varit betäkta hos er på våren? Hur har ni gjort för att konstatera att dom inte varit det?

2011-02-16 @ 16:21:01
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Henrik

Hej. Jag tycker det är märkligt att ni pratar om att få upp stammen, då man över lag inte klarar att hantera mängden som finns redan. det är onormalt med flockar på 50-80 grisar på en gång. Hur mycket man som jägare än försöker skjuta så kommer man aldrig få ner stammen av grisar, eftersom det inte jagas lika hårt överallt.

/Henrik

2011-02-16 @ 21:20:34
Postat av: Ola

Hej Henrik. Ja har du redan en så stor stam på marken, finns de ju ingen anledning till att få upp stammen ytterligare! Men i de områden de har en nyetablering kan de vara klokt att spara vissa djur om man vill ha en jaktbarstam.



Vill du minska stammen lokalt så är det inget svårt. Det är "bara" till att öka avskjutningen. Var jagar du?

2011-02-17 @ 11:55:22
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Olle

Håller med Henrik. Inte så lätt att minska stammen som du säger när jägarna på grannmarkerna kör din metod o hela tiden vill få upp stammen. kör med en hård avskjutning året runt här.

2011-02-23 @ 23:03:18
Postat av: Ola

Hej Olle.



Min metod? Har inte skrivit något om min avskjutning. Jag skjuter alla lovliga grisar för det finns ingen anledning till att få upp stammen ytterligare på de marker jag jagar. Att vara försiktigt med att skjuta hondjur var en uppmaning till de som vill ha en jaktbar stam där vildsvin precis etablerat sig.



Du har rätt i att det inte är lätt att minska stammen på en enskild mark. För detta krävs oftast samarbete med jaktlagen runt i kring, över ett större område. Jag vet områden där de varit riktigt mycket med gris men där de skjutit ner stammen riktigt rejält. Så visst går det!



2011-02-25 @ 23:45:26
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0