Vildsvinsjakt med hund. 2011-08-01.

Injagningen fortsätter.. Körde ut efter jobbet för ett släpp med Balder, med förhoppningen om att han skulle få upp nån gris. Släppte 17.30 och efter nån timme fick han upp en gris som gick rakt ut runt marken, han för följde den 3km innan de blev stopp i en granplantering. Tog efter en halvtimme bilen för att hämta honom. Stannade bilen 13 meter från hunden enligt GPS:en precis i kanten av planteringen, då drog de i väg rakt ut ytterligare 300m. Efter ca 10min släppte han och kom tillbaka. Troligen var det en ensam årsgris runt 50-60kg vad jag kunde se på slagen.

I nästa såt fick han upp ny gris på grannmarken i en större tät granplantering. Har tillåtelse att skjuta gris på denna marken oxå så jag smög mig in på ståndet. Hunden riktigt ylade och låg på bra. Jag kom in på ca 10meter från grisen och hörde den klappra tänder men fick inget läge innan den smög ur planteringen och in på nästa mark. Den grisen jopbbade han med runt 15min och jag tror grisen fick vind från mig eller så hörde den mig för de var inte lätt att smyga där inne.. :( Valde att kalla in hunden när jag såg att han var på väg in på nästa mark o kopplade honom.
Synd att man inte kom åt att skjuta, men för att vara första gången hunden släpps på gris är jag nöjd, han är ju oerfaren men verkar ha stor jaktlust.

Kommentarer
Postat av: jonarhan

Hej :) gotg med lite hundjakt igen, särsklit när det går bra fär unghunden :) vad är det för ras?

2011-08-03 @ 07:23:31
URL: http://niohelatre.blogg.se/
Postat av: Ola

Det är en korsning på korsning. Mor gråhund/wachtel o far jämthund/wachtel.

2011-08-03 @ 12:37:49
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: kp

Ja det ska va blanras he he de vet hur det skall gå till ;-)

Men akta dig för att köra efter och plocka upp hunden, den kan lätt få för sig att den inte själv behöver ta sig hem.

Vänl. kp

2011-08-05 @ 09:12:25
URL: http://kpla.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0