Klövviltsjakt med hund. 091230.

Var uppe i Strömby i dag o jagade med hundarna. I första såten gick jag med båda hundarna medans 5 passskyttar stod utställda.  Det blev snabbt upptag på rådjur som drog i väg en bra bit. Ena hunden släppte o på tillbakavägen fick hon upp en flock vildsvin. Såg 3-4st stora o minst  2st årsgrisar men kan ha varit fler.

Fick läge på en av de mindre o lät skottet gå. Den gick vidare, så sköt ett extra skott. Visade sig senare att det första skottet satt bra, troligen ett hjärtskott. Kort efter smällde det hos en av passskyttarna o han meddelade att han skjutit på ett större vildsvin.

Jag manade på hunden att gå efter de andra grisarna i flocken o hon fick snabbt upp dem igen men tyvärr försvann de in på grannmarken.

Vi avbröt jakten o jag begav mig till platsen där den stora grisen blivit påskjuten. Kunde inte se några tecken på träff på skottplatsen trots bra spårsnö. Men kunde ju följa slagen o hunden spårade fram till grisen som tagit sig 35-40 meter från där den blev påskjuten. Det vara en galt på runt 85kg skulle jag gissa på. Kul för skytten som aldrig skjutit gris innan! I nästa såt stod jag själv på pass o en basset släpptes. Den hade ett bra drev som troligen var på rådjur. Buktade väldigt bra, men visade sig aldrig för någon av passskyttarna.

När basseten var tillbaka släppte jag mina hundar i såten ist som tyvärr verkade rätt tom på djur..

Årets sista jaktdag för min del o två vildsvin på ett par timmar var ju inte fy skam!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0