Rådjur i snöstormen. 2010-12-23.

Sent i går kväll ringde det en äldre dam om att hon hade ett rådjur i trädgården som såg "dåligt" ut. Det hade försökt resa på sig, men lyckades inte. Hon frågade om jag kunde komma dit och skjuta det. 

Var snabbt på plats och rådjuret såg dåligt ut, gick fram o satte en hagelsvärm i huvudet på de och de var klart. Såg senare när jag kom hem att bocken var i ganska dåligt skick och ena bakbenet var av och det såg ut som det blivit hundrivet.. Märken efter tänder på båda sidor av baklåret o något i baken på det. Såg ut som det i allafall. Får se hur det ser ut när jag flår av det. Tråkigt om det nu skulle vara så och att inte folk förstår att de inte kan ha sina hundar lösa utan koll! Hur som helst, det är alltid skönt att förkorta ett djurs lidande.

God Jul!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mickel räv kanske

2010-12-25 @ 02:31:00
Postat av: Ola

Ja det är väl inte helt omöjligt? Men jag är ändå tveksam till att en räv lyckas ta en stor bock i 50-80cm lössnö? Lårbenet var helt av o jag vet inte om en räv har den kraften i käkarna? Lo är väl inte helt omöjligt heller om man ska spekulera? Men dom ta vad jag vet främst i halsen? Sen tycker jag inte att ett Lodjur borde ha misslyckats efter att ha skadat rådjuret så pass mycket?



Av bettet att dömma såg det ut som det varit ett större djur som tagit de iaf.Men ska kolla mer noga när jag flår det.



Förra året blev ett rådjur rivet i en trädgård av en hund bara nån km bort från denna platsen. Hörde att de strök med 2-3st förra året av den/dom jyckarna. Om det har något samband med detta har jag ingen aning om dock! Kommer ha koll i fortsättningen trots att jag inte har jakten runt detta området.

2010-12-25 @ 11:57:04
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Maria

Fin insats även om orsaken till insatsen är mindre roande. Förskräckligt om det är en hund som skadat djuret! Stackars rådjuren har det svårt nog....

2011-01-10 @ 09:21:45
URL: http://www.brunprickig.se
Postat av: kent andersson

När jag hade gården på Juvansträte mötte jag en dam med 2 blodiga boxrar en gång på våren......Då va jag inte snäll mot henne men fan vet om hon tog åt sig...

2011-01-12 @ 17:29:46
URL: http://kent-teamreleaser.blogspot.com
Postat av: Ola

Jasså har du haft en gård där Kent? De rådjur som blev hundrivna förra vintern var ca 1-1,5km från juvansträte o detta rådjuret kanske ytterligare en km därifrån. Men de förra säsongen var det en schäfer som tog. Vad som tagit detta rådjuret vet jag inte riktigt? Flådde av det härom dagen, båda baklåren var blodsprängda och ena benet var av. Saknades lite päls i baken på det oxå.

2011-01-13 @ 14:10:10
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0