Trikiner. 10-04-24.

Fick lite frågor angående trikiner som jag tänkte svara på.


Bild förstoring av trikinmaskar.

Trikiner är små parasitära maskar som kan infektera olika arter av däggdjur, främst rovdjur och allätare, alltså kan även människor smittas. Man känner till åtta trikinarter och i Sverige har hittills fyra av arter identifierats – Trichinella britovi, Trichinella nativa, Trichinella pseudospiralis och Trichinella spiralis.

Antalet trikinsmittade vildsvin i sverige är väldigt få, bara ett par stycken fall per år. Men allt vildsvinskött måste enligt lag testas för trikiner innan det säljs eller ges bort. Men jag tycker man alltid borde göra detta, de är trots allt en billig försäkring! Provet kan tas antingen på kindmuskel, framben eller på njurtappen som jag tror är de vanligaste. Vilken av dessa tre man väljer att ta provet från spelar ingen större roll, vikten på provet ska väga runt ett halvt hekto. Hittade rätt bra bilder på detta från en pdf-fil från SVA.

http://www.sva.se/upload/pdf/parasitologen/Trikinprovt%202009%20bilder.pdf







Något jag tycker man ska tänka på är att inte ta ur vildsvin i skogen så som man gör med övrigt klövvilt, utan detta gör man hemma/slaktboden. Detta för att minska eventuell smittspridning. Det enklaste sättet är att spara räntorna i en säck o när väl svaret på trikinprovet har kommit så kan man lägga ut de i skogen/rävåteln eller vad man nu vill o de finns ingen risk att fler grisar smittas.

Skjuts de räv eller grävling eller annat rovvilt, lämna inte dessa i skogen! Detta tror jag är den största orsaken till att vildsvin smittas av trikiner, dessa djur är nämligen ofta smittade av trikiner! Lägg dessa där vildsvin inte kommer åt dem. Enligt statestik från SVA är förekomsten av trikiner i lo (8%), varg (11%)
och räv (3%). Grävling har jag ingen statestik över men de borde rimligtvis även finnas i dessa.

Jag har skrivit om de innan o de har inget med trikiner o göra. Men SVA tar emot blodprover från skjutna frilevande vildsvin i syfte att övervaka allvarliga smittsamma sjukdomar. Blodet används även till och kan ge värdefull information inom olika forskningsprojekt.

http://vildsvinsjakt.blogg.se/2009/september/sva-statens-veterinarmedicinska-anstalt.html#comment

http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Riktade-undersokningar-pa-vilda-djur/Insamling-av-vildsvinsblod/



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0