SVA-Statens Veterinärmedicinska Anstalt

Att de utför trikinprover på vildsvin är väl bekant för de flesta. Men att de även just nu analyserar blodprover på vildsvinen i landet kanske inte alla känner till?

Jag är själv med i denna undersökning och tar blodprover på de vildsvin jag skjuter och nyligen fick jag svar från dem att de första provtagningarna hade analyserats. Positivt var att av de 542 prover som togs under 2008 så visade alla negativt för klassik svinpest, PRRS, swine vesicular disease och aujeszkys sjukdom. Sjukdomar som finns i andra Europeiska länder. Vad gällde analyser av brucellos kunde inte resultatet läsas av på 81 av testen pga dålig kvalitet på proven, resten var dock negativa.
Om dessa sjukdomar kan du läsa på. www.sva.se.

Är du intresserad av att själv ta prover åt SVA så kan du läsa mer om det här:
http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Riktade-undersokningar-pa-vilda-djur/Insamling-av-vildsvinsblod/Inskick-av-vildsvinsblod/

Hittade även en artikel om det på Jakt & Jägare:
http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=369490

Det är 2st provrör som ska fyllas, sedan ska ett formulär oxå fyllas i. För detta besväret får man 200kr i betalt per vildsvin. Inte nån ekonomi i det direkt men intressant tycker jag det är och inte vill vi väl ha sjuka djur i skogen?
Så här såg proverna jag tog ut på de vildsvin jag sköt nu senast.


Passar även på att lägga upp två foton på kulan som jag hittade i skinnet på andra sidan på den gris jag sköt i veckan. Kulan hade gått igenom revben, lungor, ryggrad och bogen på motsatt sida. Så grisen stod snett eller så har kulan vinklat och jag sköt ju den liggandes på 25m när den joggade förbi. Kulan är en 13grams Norma Oryx i kaliber 30. Dåliga foton, inte lätt o ta ett kort på något så litet. Men man ser ju lite hur kulan ser ut iaf.












Kommentarer
Postat av: sari

duktigt av dig att skriva så mycket om detta :)

o duktigt av dig att kliva upp kl 04 :D



älskar o saknar dig massvis! pusspuss

2009-09-06 @ 23:05:48
Postat av: Ola

Ja de har inte blivit mycket sömn nu på ett tag. 5-6tim i förrgår och 1,5tim natten till i dag.. Så i morgon ska jag ta sovmorgon tänkte jag!



Saknar dig oxå hjärtat. Puss.

2009-09-06 @ 23:25:01
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Crille

Hej igen! ;)

Hade ingen aning om att man kunde lämna in "blodprov" från vildsvin - bra tips (när man nu kommer till skott...)

Kul med kulbilder även om de kanske inte var skapraste bilderna i Sverige. :D

MVH Crille

2009-10-14 @ 19:47:45
URL: http://www.bassetolle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0