Purschjakt på vildsvin. 090903.

Tanken var att jag denna kväll skulle sitta en stund på bock, men jag blev sen och efter att ha kollat en av vildsvinsåtlarna och konstaterat att denna såg välbesökt ut var klockan redan 19.30. Jag hann se 2st geter en med ett kid och en med dubbel kid på mitt bockpass. Sen började det spöregna. Så en snabb förflyttning in till kojan vid åtlen i stället. Och där satt jag och halvsov medan regnet vräkte ner. Klockan hann bli 00.45 innan jag tillslut gav upp. Innan jag kör hem sent så kör jag en sväng o kollar av åkrarna. Vetefälten är ju skördade men spillsäden kanske lockar dit en o annan gris. O ja, mycket riktigt intill vägen står 20-25st vildsvin o letar spillsäd. Jag kör in på närmsta skogsväg och smyger mig mot där jag såg grisarna. Men de har blivit skrämda och har lämnat åkern.. Jag bestämmer mig för att gå bort och kolla en annan åker 5-600meter bort. Där är helt tomt så jag går bort till bilen igen ca 20min senare. När jag precis öppnat bildörren och står o pratar med hunden. Ser jag i ögonvrån ett långt pärleband med grisar lämna skogen och är på väg ut på fältet igen! Avståndet är ca 200m men det fina månljuset lyser upp bra. Jag smyger runt fältet för att komma bra i vinden men avståndet är för långt för att se ut vilken gris som är lämplig att skjuta. En jättegris går för sig själv, vikt runt 120-140kg skulle jag gissa på. Troligen en galt men jag är inte säker så jag försöker smyga mig närmre men grisarna rör sig bara längre o längre i från mig ute på fältet. När jag kommit till mitten av fältet. Ser jag en större sten brevid en telestolpe och bestämmer mig för att stanna där och skjuta när grisarna går tillbaka in i skogen igen.. Jag ligger mot stenen o har bra stöd men avståndet är ca 150-200m och jag kan inte bedömma om den stora grisen är en sugga lr galt.. Siktar på flocken och den stora gris går med de övriga ser även 2st relativt stora grisar som jag bedömmer som suggor och 3-4st årsgrisar sen är där ca 15st som kanske vägde 15-20kg. Efter en och en halv timmes väntan så rusar en av grisarn rakt i mot mig. Jag hinner bara tänka "ska du inte stanna snart?" då viker den av på 50meter och lunkar rätt sakta mot skogen. Jag låter skottet gå när den lunkar precis förbi mig på
ca 25m! Grisen går i backen direkt! De andra grisarna rusar åt alla håll o kanter. Grisen en gylta, vägde ca 70kg levande vikt. 

Kommentarer
Postat av: Crille68

Fin och spännande jakt med fin utdelning!/Crille

2009-09-26 @ 22:05:03
URL: http://www.bassetolle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0