Bockjakt + vildsvinsjakt på åtel. 090907.

I kväll körde jag upp till marken i småland. Jag kom upp rätt sent lite efter 19 tiden, fyllde på åtlarna vi har där. Såg välbesökt ut på dem men min tanke för kvällen var att försöka komma åt en bock på denna mark. Bockjakten var dock händelsefattig, det ändå jag såg var en hare. Så jag bestämde mig för att sätta mig på en av åtlarna. Var på plats runt 20.30 och efter bara 5 minuter hörde jag att det var grisar på väg fram till åteln!

Totalt såg jag 6st grisar men kan ha varit fler. 3st av dessa var svart/vita så denna gruppen har jag tidigare inte sett på denna mark. Alla var i samma storlek och som jag alltid gör om jag har valmöjlighet skjuter jag de felfärgade och så även denna gång. Fick ett bra läge på en, höll mitt i bogen och lät skottet gå.

Grisen knäar till och plogar fram med trynet ner i marken. Hör den fortsätta in i skogen men att den går omkull precis innanför skogkanten. Sitter kvar en stund o funderar om jag ska sitta kvar en stund till om de andra skulle komma tillbaka. Men fast att skottet kändes väldigt bra beslutade jag mig för att gå och se efter så den verkligen låg där.

När jag kommer fram till bilen märker jag att jag glömt ficklampa och eftersökslampan hemma..
Men hunden är ju med som vanligt! Kör fram till platsen där vi har denna åtlen som är en vändplan, väldigt praktiskt. Slår på helljuset på bilen, men ser ingenting.. Släpper ut hunden på frittsök då jag inte ser ett skit utan lampa. Hör ingenting så jag går tillbaka till bilen och stänger av den. Väl tillbaka märker jag att hunden är borta och 1min senare ekar ståndskallet i backen.. Satan me var min första tanke, det där en ju de "friska" grisarna..

Ringer efter en kompis ber han komma med ficklampa då jag är rätt säker på att grisen jag sköt ligger inne i en tättning 10m från åtelplatsen. Efter runt 20min släpper hunden de vildsvin hon fått tag på och kommer tillbaka.
Nu manar jag på hunden och frågar henne var grisen är? Det är som hon förstår mig, hon har ju varit med så många gånger nu. Hon går sakta i väg som hon vill säga:

Den ligger ju precis framför dig din fjant! Den kunde du väl hittat själv medans jag jagade dom andra!. Hehe.

Jo där låg den, bara 10m framför mig.. Men helt omöjlig att se den där i mörkret. Ringer snabbt kompisen och säger att han inte behöver komma. Drar ut den o hystar in den i bilen. Vågen visade senare att gyltan vägde 72kg levande vikt och att det var ett väldigt bra skott, ingång mitt i bogen och utgångshålet var precis bakom bogen. 


Båda de senaste grisarna jag skjutit har varit relativt stora gyltor men ingen av dessa har bärt på foster så förhoppningsvis håller detta i sig. Jag har tidigare skjutit mindre gyltor med foster i sig och kollar alltid alla gyltor jag skjuter. Den minsta vägde 36kg levande vikt som jag hitta foster i. Måhända att det är någon som skjutit suggor i området? Det kan ju isf vara en förklaring till att gyltorna betäks så pass tidigt. De ska ju normalt inte få sin första kull deras första levnads år. Dessa båda gyltor skulle mest troligt fått sina första kullar nu till våren om allt står rätt till.

Kan väl även nämna att vi haft vildsvin på denna mark ett bra tag nu och detta året har stammen ökat något otroligt. Så en ökning av avskjutningen är ett måste nu då markägaren har haft rätt rejält med skador.
Har oxå märkt en ökning av de felfärgade grisarna, trots att jag alltid skjuter dessa först så verkar detta inte ha någon större betydelse.. Anlagen för detta kan ju även de normalfärgade ha så det är nog omöjligt att få bort de felfärgade helt men nu är det iaf en mindre! ;)



Bilder tagna med mobiltelefonen.




Kommentarer
Postat av: sari

detta blir ju då en fläckis! :)

2009-09-08 @ 08:44:05
Postat av: Ola

Ja eller fläskis! Väldigt fet var den iaf! Hehe.

2009-09-08 @ 16:07:08
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Crille

Vilken rolig berättelse.

Jag gillar när man skriver om som det verkligen är, vissa missar blir det alltid och det är roligt att höra om andras, i synnerhet när det inte är något allvarligt eller tråkigt som händer. Härligt med hunden och hur den visade vad den tänkte/tyckte. :)

Det var en rejäl felfärgad...flerfärgad...gylta du fick./Crille

2009-10-14 @ 22:38:33
URL: http://www.bassetolle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0