Hundjakt. 091019.

Denna dag blev det jakt med hund. Tanken var att det först skulle släppas en ställande hund, en Östsibirisk laika på en mark som jag är med på. Agnsjöns Diezel ägare/hundförare Jörgen Berglund även kallad Hoghunter på diverse Jaktforum. Fadern till hunden är Arttu,kanske Nordens mest meriterade laika-hanne med 11a ettor älg, 1 etta vildsvin,NJCH, INTUCH,godkänd björn, årets storviltslaika 06,rasmästare 06..
Modern Heter Bjärvarnas Electra och har 1a pris älg 80p                       

Hunden är en unghund på bara 10månader men redan nu presterat bra jobb självständigt på både grävling, vildsvin och älg,  det är även skjutit nån grävling på stånd för den. Han gick med hunden i en större såt som tyvärr var tom på älg för dagen.

Sedan begav vi oss till en mark i Strömby där min korsningshund Vilda skulle släppas. Hunden jagar allt klövvilt så här var älg, vildsvin, rådjur samt mufflon lovligt vilt. Kul att det även finns mufflon på denna mark. Ett vilt jag änsålänge inte haft tillfälle att nedlägga. Hunden fick rätt omgående upp rådjur och drevet buktade inom ett mindre område i stort sett hela tiden. Och jag fick även se drevdjuret, en fin sextaggare. Avståndet var
ca 60-70m, men jag avstod skott då läget inte var det bästa och skott mot ett hoppande rådjur är inte det lättaste sen hade jag bytt till ett drevsikte utan förstoring oxå som jag alltid har när jag går som hundförare. När väl hunden var tillbaka såg jag att hon skadat sig på ena bakbenet. Ingen större skada och hunden rörde sig obehindrat och verkade inte heller ha ont. Beslutade att avsluta den såt jag gick i och i slutet av såten såg jag att skadan "gått upp" ytterligare och nu blöde kraftigt! Skadan var inget allvarligt visade det sig senare, troligen har hon sprungit in i en pinne eller likande. Max nån centimeter djupt men antagligen på en blodådra där av att det blöde så kraftigt. Hon är "fit for fight" redan om ett par dagar skulle jag tro, det är en tuff liten dam det där!

Bilder på skadan. (Miniatyrbilder är klickbara till större format.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0