Klövviltsjakt. 091220.

Kl05.00 steg man upp i morse för att tillsammans med 2 andra hundförare köra upp till Nybro för att jaga av en mark där uppe. Vi var 7man totalt o 4st stötande hundar. 2st springer spaniels, en munsterländer och min terrier.
Lovligt vilt var älg, vildsvin, rådjur och räv.

Kl8 började vi med att spåra av alla vägar för att se vilka såtar det var mest lönt att släppa hundar i. Gott om slag efter både vildsvin o rådjur även något från älg som ledde in i en av såtarna samt ett o annat rävspår. Vi såg även färska bökningar efter vildsvin och lite längre in i backen så stod det 7st grisar i 60kilos klassen o bökade i en stor myrstack! :)

Snabbt tillbaka till jaktstugan för att lägga upp taktiken för dagens jakt o det beslutades snabbt att jag och ytterligare en hundförare skulle gå på med 3st hundar där vi precis sett grisarna. Skyttarna posterades ut o rätt omgående blev det upptag av en spaniel och min lille terrier anslöt fort. "ståndskall/gångstånd" inne i en granplantering. Försökte så gott jag kunde smyga mig fram men insåg rätt fort att det var omöjligt att smyga där i snön så fort jag rörde mig gick grisarna loss... :( Bestämde mig för att gå runt o stöta grisarna tillbaka in i såten mot passskyttarna men då sprängde hundarna flocken o grisarna rörde sig ur marken där inga passkyttar stod tyvärr.

Fler grisar ville inte visa sig under dagen, dock hade vi säkert 8-10 kortare drev på rådjur. Stora såtar o få passkyttar gjorde att det inte blev så många skottchanser för skyttarna. Sen försvårade vädret för ca 25cm snö och -10grader. Inget skjutet trots gott om vilt på marken, men en mycket trevlig jaktdag!




En liten, trött o frusen jycke på väg hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0