Åteljakt och eftersök på vildsvin. 091130.

Då vi har ganska bra fart på de åtlar vi har på en mark i småland åkte jag och en annan medlem i jaktlaget upp för att vaka på lite gris. Kompisen stötte älg på väg till "sin" åtel och hade även besök av några rådjur i sockerbets högarna vi lagt ut på åtlarna i övrigt var det lugnt. Själv hade jag en lugn kväll tills jag hörde ett mindre gäng vildsvin springa i ett dike vid sidan av åtlen. Jag såg en gris, en galt som jag bedömde väga runt 50-60kg, de andra stod så till att jag inte såg dem men det var några fler iaf.. Jag lät skottet gå runt 21.30. Grisen skrek till o lämnade platsen.. Kändes inte riktigt bra på något sett.. Gick ner till skottplatsen kunde inte hitta blod eller något annat som tydde på träff men iom att grisen skrek till visste jag att den var träffad.. :S

Gick tillbaka till bilen om hämtade hunden satte på gps-pejlen och gick tillbaka till åtlen. Släppte hunden direkt, hon är så erfaren nu så hon vet precis vad det handlar om nu och sen är det en större "träskmark" där grisarna sprang över så det var omöjligt att gå där. 200m från skottplatsen blev det upptag och hon förföljde den ca 500m som avslutades med ca 20min ståndskall. Sen släppte hunden och kom tillbaka. Vi sökte av runt åtlen/"träsket" om det nu var så att det var de "friska" grisarna hon hade jagat? Vi kunde inte hitta något så jag kollade på gpsen och såg vad hunden släppt djuret/djuren och gick dit o släppte på nytt. Bara 100m därifrån blev det nytt upptag. Ståndskall, gångstånd som gick relativt sakta. Jag löpte på rätt friskt men kom inte i fatt. Sen blev det fast stånd inne i en grantätning runt 900m från skottplatsen, där var så tät att jag inte såg mer än max 1-2m framför mig.. Jag hade grisen på 3-10m i från mig i ca 30min innan det hade förflyttat sig till ett lite glesare område där jag fick en skottchans och jag sköt då två snabba skott mot grisen som slog i backen.

Riktigt nöjd med hundens arbete denna kväll/natt måste jag säga! Utan riktig hund här hade jag aldrig fått tag på denna grisen. Nu har jag inte kollat så noga på grisen än, men det verka som ingången satt i bogen o att kulan kan ha vinklat och gått ut i stickhålet ungefär. Andra kulan i år som beter sig så i såfall.. Inga vitala organ var skadade och galten var relativt pigg och gjorde rejält med utfall mot hunden. Ja inte nog med det, en snabb titt på gpsen så visade det sig att närmsta väg låg 900m ifrån där grisen gått omkull.. Ja det tog sin lilla tid o dra den och jag behöver väl knappast nämna att man sov gott när man kom hem runt 03.30 när man kom hem i morse..

Kass mobilbild på galten strax under 50kg lv.


Kommentarer
Postat av: Danne

Grattis. Alltid kul när de går bra..

2009-12-02 @ 20:27:08
URL: http://kvistabo.blogspot.com/
Postat av: Ola

Jo det gick ju bra till slut. O hunden fick ju sig lite motion oxå..

2009-12-02 @ 20:46:10
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Pettz

Bra jobbat!



Får man fråga vilken kula du använder?

2009-12-11 @ 13:31:55
URL: http://jakttid.blogspot.com/
Postat av: Ola

oryx kaliber 30, sköt jag med.

2009-12-16 @ 02:59:17
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Pettz

Testade Oryx i min kombi, av två skjutna rå vinklade kulan! Aldrig hänt mig förr med andra kulor.



Kommer aldrig mera att använda oryx.

2009-12-21 @ 22:40:52
URL: http://jakttid.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0