Skyddsjakt på vildsvin. 090708.

Nu tidigare dena vecka fick jag reda på att vildsvinen hade börjat härja i bondens veteåkrar så jag och en jaktkompis (J.B) beslutade oss att vakta vid en stor åker. Vi var på plats 20.40 och 21.10 såg jag de första grisarna smita ut i vetet, en mindre vit/svart sugga på max 60kg med 7st kulltingar som vägde runt 15kg.

Jag försökte i närmre en halvtimme få korn på någon av dom små men insåg att det var omöjligt i den höga säden. Suggan såg jag hela tiden i stortsett och hon stod bara 25m i från mig när jag bestämde mig för att skrämma i väg dom.

22.10 får jag ett sms från "J.B" att han haft en sugga bara 3m från tornet och 10st kulltingar på 6-7kg ute i vetet men när suggan gick över stigen som leder till tornet så ryggade hon och alla stack som en avlöning.

Kl 23.00 tycker jag det börja skymma och att jag såg lite sämre så funderar på att skicka ett sms om att vi ska mötas borta vid bilen om en halvtimme. Men när jag gräver i fickan efter mobilen ser jag 4-5st större klumpar 100m i från mig, som rör sig på åkern brevid. Jag siktar mot dom och ser några större grisar o sen några till och några till o sen ett myller av kulltingar!! :D Räknar snabbt till 10-12 större djur och ett 30tal kulltingar.

Kulltingarna rusar in i vetet rätt omgående medans 4-5st av de större står på åkern brevid, avståndet är ca 70m. Jag ser att två av dem är markant större och jag inriktar mig på den jag tycker ser minst ut. Låter skottet gå och grisar rusar åt alla håll! De små bokstavligen sprutar ur fältet i små grupper. Och jag försöker hänga på för att även försöka skjuta en liten i flykten men beslutar mig för att hålla inne skottet då jag tycker det går för fort.

Jag kollar mot platsen där grisen stod och åkern är tom.. :?

Vi beslutar oss för att avbryta jakten och hämtar min hund i bilen, på med pejl och spårlina och vi beger oss till skott platsen. Vi konstaterar rätt fort att träffen verkar vara bra. Vi hittar både bitar av revben, lunga och ser relativt mycket lungblod. Efter 30m upphör allt blod och hunden spårar ytterligare 20m sedan börjar hunden dra som fan och ytterligare 30m bort ligger grisen. Den hade gått ca 80-90m med en bra lungträff. Grisen var en gylta på 48kg lv. Ingen jätte gris men väldigt trevlig jakt iaf.

Vi hade tillsammans ca 60st grisobservationer på ca 2,5tim på samma åker och detta var den största flock jag personligen sett någonsin. Tidigare har jag "bara" sett runt 35 grisar i samma flock o nu är det "rekordet" slaget med 10st! :) Kul om man är jägare, mindre kul om man är bonde.. :wink:

I slaktboden såg jag att ena njuren hade en konstig form och kändes vattning på något sätt. Skar i tu den och där fanns en ficka/påse som innehöll genomskinlig vätska/vatten. Luktade på de och det luktade inget så jag tror inte det är var?

Någon som sett något likande? Eller vet vad de kan bero på? Bilden längst ner visar båda njurarna båda skurna mitt i tu. En "frisk" njure överst och den lite större med den konstiga fickan. (knivspetsen)

nsjakt.blogg.se/images/2009/gylta-60kg-karshult-skyddsjakt-i-vete_49286443.jpg');return false;">

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0