Bockjakt med knorr ;) 090824.

Åkte ut med bilen full med foder till det vilda i dag, 5st säckar bröd och 4st säckar med äpplen.
Fyllde på åtlarna och tänkte försöka komma åt en bock på denna marken som jag misslyckades med förra gången jag var där..

Tänkte sätta mig i ett stegtorn där vi alltid brukar se 2-3st bockar varje år. Väl på plats ser jag att bonden slagit vallen på åkern och att två stycken rävar jagar sork ut på åkern. Försöker smyga mig på dem för att komma till skott men jag är redan upptäckt och de försvinner snabbt in i skogen..

Jag klättrar upp i stegtornet sitter där till 19.45 utan att se något mer. Beslutar mig för att prova en annan plats där vi sett en annan bock för någon vecka sedan i stället. Klättrar upp i tornet ser en hare som skuttar över fältet, den stannar till intill skogskanten och börjar äta. Efter en stund rusar haren rätt emot mig.. Verkade skrämd av något och 2min senare ser jag i skymningen något som jag först tror är en grävling. Vilken STOR grävling hinner jag tänka.. :) Nä det där är ju ingen grävling utan ett svart/brokigt vildsvin! Med sig har den två stycken normal färgade kompisar oxå i samma storlek.
Bestämer mig för att skjuta den som är felfärgad och den trillar där den stod.
Vi har inte så många svart/vita vildsvin i området men detta var den 5e felfärgade jag skjuter där nu. En liten gylta på runt 15-20kg levande vikt. Fin liten grillgris!

Ja det blev ju ingen bock här denna gången heller.. Men det gör inte så mycket lyckas jag inte komma åt nån så har ju hunden något att jaga till 1oktober! :)

Kommentarer
Postat av: Anna

Nej men... Ser ju precis ut som en av de grisar vi hade när jag var liten!! :)

2009-08-25 @ 22:52:52
URL: http://annawahlgren.blogg.se/
Postat av: Ola

Ja en del kallar den färgvarianten för Linderödare. Men det är oftast fel att ge dom det namnet. Vanligtvis beror det nämligen inte på inblandning av tamgris utan det är en färgvariant som en viss procent av vildsvinen har. Det finns tex vit/svarta vildsvin i baltikum och tunisien där linderödsvin aldrig satt sin klöv.. Inom detta området har vi under 5% vit/svarta. För att avkomman ska bli felfärgade måste båda föräldra djuren bära på anlag för det men dessa kan vara av normalfärg. Men jag skjuter alltid de felfärgade först om jag har valmöjlighet.

2009-08-26 @ 13:59:56
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: sari

lilla pricken blir nog god att äta :D

2009-08-28 @ 08:34:29
Postat av: Ola

Pricken! Hahaha. Ska bereda ett skinn från en sån nästa gång jag skjuter en lite större sådan "felfärgad" gris tänkte jag. Var får vi plats med de hjärtat?

2009-08-28 @ 13:15:29
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: sari

Ja, snart har vi ju ett stoooort hus!

så det finns nog plats lite här o där med lite saker som har med jakt att göra :)

har ju sagt att du får ha alla dina horn o betar o sånt framme :) tycker det är fint! :)

2009-08-28 @ 14:38:54
Postat av: Ola

Du är en ängel hjärtat! Lite har man ju samlat på sig genom åren.. Så de ska bli kul o fixa i ordning det i huset sen. Puss!

2009-08-28 @ 16:15:05
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Anna

Hahaha.. Horn är väl en sak! Men en fläckig vildsvinsfäll???? :))

2009-08-28 @ 20:15:33
URL: http://annawahlgren.blogg.se/
Postat av: Ola

Javisst, det hade väl varit fränt! Nåt ska man ju ha att värma fötterna på när man sitter i tv-soffan!:)

2009-08-28 @ 23:31:05
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0