Skyddsjakt på vildsvin 2014-03-18

Varit ute två gånger denna veckan hittills och kolla efter vildvin på åkrar där gjort mycket skada.
 
Ena gången såg jag inga vildsvin, dock såg jag ett 3bent rådjur tillsammans med ytterligare två rådjur ute på en av åkrarna. Observerade det en stund och såg att de hade svårt att gå, ringde polisen och fick lov att avliva det om jag ansåg att det krävdes. När jag tog mig närmre sprang de andra två rådjuren i väg, medans det 3benta stapplade i väg kanske fem meter o ställde sig sedan och tittade åt mitt håll. Beslutade att skjuta innan de tog sig upp i skogen.
 
Halva bakbenet saknades, djuret var i allmänt dåligt skick, magert och skitigt i pälsen. Känns alltid skönt att förkorta skadade djurs lidande.
 
 
Andra gången jag var ute såg jag 3st mellanstora grisar stå och böka ute på en vall, fick forcera både taggtråd och elstängsel innan jag kunde smyga inom håll och komma åt att skjuta. Sköt på ca120m knästående, skott precis bakom bog och den gick ca 15-20m efter skott. Vikt ca 65kg uppskattad levande vikt. Riktigt spännande smygjakt denna kväll!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Robin

Inte dåligt på 120 meter . Hade du avståndsmätare ? :)

2014-03-19 @ 21:22:08
Postat av: Majsan

Så bra att du kunde förkorta lidandet. Annars kan de ju funka rätt bra på 3 ben.
Grattis till grisen.....vi borde jaga mer gris här hemma. Nu är de framför huset på ängen som finns där.

2014-03-20 @ 08:35:46
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Robin: Ja med den bössan är det inga problem, går bra att skjuta på dubbla det avståndet! :) Nej de är bara uppskattat avstånd, använde ringen avståndsmätare.

2014-03-21 @ 12:16:47
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

Majsan: Jo jag tycker att man har ett visst ansvar som jägare att plocka bort de sämre djuren i första hand. Sen om man får sjuta en fin trofe nån gång som "tack" är det bara en bonus. Ja både vildsvin o rådjur kan ju ibland röra sig rätt bra på tre ben men det är ju djur som de finns i "överflöd" av, så de behöver knappast sparas på djur som tex saknar ett ben eller på annat sätt skadat.. Sen lär ju ett sånt djur bli taget av hund och de är ju inte så bra. Speciellt inte om de ska jagas in "rådjursren" hund. Lätt o få en hund fördärvad... Nä de djur vi ska ha i skogen ska vara friska och välmående anser jag.

2014-03-21 @ 12:28:13
URL: http://vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0