Rådjurssjakt 2014-11-29

Jagade rådjur med Molly denna dag och det gick även ytterligare en hundförare med en duktig wachtel. Vi jagade av 2st såtar under dagen och de var som vanligt väldigt mycket rådjur på dessa markerna. I första såten märkte jag redan innan jag släppte Molly att hon fått vind på vilt inne i såten. Så fort jag krokat loss stack hon i väg och några hundra meter in blev det upptag, det buktade på en väldigt liten yta där de var extremt tätt och efter ca 2-3min hörde jag att drevet vände rakt emot mig och en fin råbock kom i pass hos mig själv, sköt på ca 15m och den la sig direkt. Så fort hunden kommit fram till bocken gick vi vidare i såten och de var upptag på upptag, hade kunnat skjuta ytterligare 2-3st rådjur men avstod då ingen av passkyttarna hade skjutit ännu. Antingen har jag blivit vegan eller så kändes de "ofint" att be passkyttarna komma o dra efter avlsutad såt, vet inte vilket! ;) Molly hade 7st rådjur på benen i denna såt och wachteln 2st.
 
I såt nr2 dröjde de inte många minuter innan båda hundarna hade fått upp rådjur, vet inte riktigt hur många rådjur dom fick upp men måste varit minst ett 15tal. Bla hade Molly ett drev på två djur där en passkytt fick sköt ett smaldjur. Under tiden hon drev de djuren hade jag ett ensamt hondjur som smög förbi mig medan Molly drev de djuren. Samma här.. Jag avstod att skjuta då ingen passkytt ännu skjutit. Men när hon kom tillbaka efter att ha hälsat på hos passkytten som sköt visade jag på henne slagen efter de djur jag sett och de blev snabbt upptag. Djuret vände och kom rakat på mig o jag sköt som jag bedömde de ett bra skott men det tog uppenbarligen inte så bra som jag hade trott. Rådjuret gick vidare och vi skickade på både wachteln o Molly efter det som fick tag i de efter ett par hundra meter och höll de tills jag kunde avfånga de, hade vi väntat lite hade de troligen legat dött. Men varflr vänta när man har hundar som är "säkra" på att avfånga eller hålla fast skadat vilt!? Gåller att avluta viltets lidande så fort som möjligt! Visade sig vara en stor gammal tandlös get med horn! Inga kid med heller så de var ju bra att plocka bort den. Ska se om jag gör i ordning skallen på den för jag har aldrig skjutit get med horn förut, kan ju bli en lite udda trofe kanske. Totalt 3st rådjur skjutna under dagen av de ca 25st rådjuren som hundarna fick upp under dagen, kanske inte så värst bra utdelning kan tyckas, men de var få passkyttar och de fick ju höra gott om hundskall under dagen så jag tror de var rätt nöjda ändå.
 
Mollly med den bock jag fick äran att fälla för henne.
 
Var en fin ung bock, nu blir nog frun glad när de blir mer pynt på väggarna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0