Vildsvinsjakt med hund 2013-01-27

Sista jakten med hund för denna jaktsäsongen för min del..
 
Grisjakt på stora marker med Balder och de var även två andra hundförare. En hundförare från skåne med en Jämte/wachtel korsning, såg likadan ut som Balder och Robban med sin Gråhund Rävas Dacke
 
Inom 10-15min hade alla hundar fått upp grisar på olika håll. Jämt/wachteln fick upp en flock grisar och Robban fick 8-9st grisar rakt i famnen. Han förvaltade chansen väl o tre stycken grisar blev på plats. Strax innan hade Balder fått upp 3st större grisar som gick förbi en passkytt men lite för långt håll och för mycket sly i vägen så han avstod skott. Under tiden small de lite här o var, blev ett par bommar på stänkdjur och en danskjägare sköt  lite större galt på runt 85kg. Efter ett tagt kom Robbans gråhund med en årsgris på kanske 50kg förbi mig o drev runt den inne i den plantering jag stod i, såg den ett par gånger men fick inget skottläge på denna gris innan den bestämde sig för att dra i väg.
 
Nu stod både jag o Robban utan hund, efter några kilometer släppte Balder och kom tillbaka. Dock fick han upptag på vägen tillbaka och ståndade på bra. Efter nån timme hade vi kommit fram till ståndet, upptäckte då att han hittat en ensam älgkalv, så de blev snabb inkallning, kopplade hunden och sen begav sig Robban o jag samt tre stycken passkyttar oss i väg för att se om vi kunde skjuta den gris som gråhunden skällde på.
 
Robban och jag smög fram på ståndet inne i ett stort törnesnår. Sikten var minimal där inne och till slut kom vi fram och såg hunden stå och skälla på en stor snöhög väldigt likt en igloo! Vi gick fram o hade väl runt 25m i mellan oss. När jag stod 4-5meter i från igloon såg jag en ingång och en stor hög med vildsvinspäls. Kunde varken se vad som var bak eller fram på grisen mer än att den såg stor ut.
 
Försökte göra Robban uppmärksam på att jag sett var grisen var och just då bestämde sig grisen att lämna sin gömma! Han flög ur snöhögen  som skjuten ur en kanon men jag var med och hann få i väg 4st skott mot den, strax efter flög nästa gris ut, en årsgris. Så de sista skottet fick även de lämna bössan. strax efter smällde de även hos en passkytt. Robban hade sett flera grisar flyga ut åt andra sidan så ett 10tal grisar låg de under riset.
 
Gick efter på slagen efter de grisar jag sköt mot och kom ut till en passkytt som sa att en stor gris hade lagt sig en 50-60m bort och en annan lite mindre gris låg en bit bort som de hade fått ge en extra smäll innan den la sig. Den större grisen levde och vi avfångade den snabbt. Såg sen att den hade 3st smällar i lungan och ett var troligen bom. Så de där avfångningsskottet hade egentligen inte behövts. Men med en galt på 100kg vill man helst inte chansa! ;)
 
Riktigt bra avslut på jaktsäsongen med hundarna. Totalt 6st grisar skjutna under dagen på 3-4timmars jakt, de får man vara mer än nöjd med!
 
Jag o Robban med de grisar vi sköt för hans gråhund Rävas Dacke.
 
Samma grisar med glada passkyttar. 
 
 
Två av de tre grisar Robban sköt i början av jakten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0