Dovhjortsjakt 2012-09-01

 
Första gången för min del jag jagar detta vilt då det tyvärr saknas på de marker jag jagar på.
Körde ner och jagade på en mark några mil söder om Kristianstad. Riktigt gott om hjortar både på och runt marken. Såg väl uppskattningsvis minst 500st dovhjortar under dagen, riktigt så här stor trodde jag inte stammen var! De flesta såg jag från bilen på väg till och från marken och jag vara nära att köra på hjortar som stod på vägen mitt på dagen två gånger! Så man kan ju undra hur mycket trafikolyckor de är här nere med så mycket hjortar? På marken jag jagade på såg jag flera hjortar, minst 7st olika spetshjortar, en stånghjort, hind med kalv och några till. Markägaren såg fler ahn oxå blanmdannat två stycken fina helskovlar. 

Tyvärr var det inga som gav mig några bra skottchanser. Hade de varit på hemmamarker hade jag säkert skjutit men då det var första gången jag jagade på denna mark var man väl extra försiktig.. Upplevde dem som väldigt olika rådjuren som man är mer van vid att jaga. De var mer rastlösa, stod sällan still utan rörde sig i stort sett hela tiden.

Lite surt att det inte blev något skjutet av mig när det fanns så otroliga mängder med hjortar så jag måste haft maximal otur. Men jakt är ju jakt.. Markägaren som satt några hundra meter i från mig fick på kvällen 3st spetshjortar i pass var av han lyckades skjuta sig en dubble.Får se om man kan få tillfälle att komma på dovhjortsjakt fler gånger, så man kan få tillfälle att få skjuta den första av detta vilt.

 
Byter gärna jakt, gärna återkommande nån eller ett par dagar om året. Gärna dov eller kanske nån klappjakt efter hare/fältfågel? Kan erbjuda grisjakt i olika former, nu i höst blir det en hel del hundjakter både renodlade grisjakter och jakt med allroundhundar som jagar allt vilt. 

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Men vad dovhjortar, måste ändå vara kul att se så många.
VI har ju inte det hos oss...hade varit kul med ett klövvilt till att jaga för taxarna :-)

Svar: Ja otroliga mängder! Enligt vad jag hörde så var det ca 5000st dov på närmsta godset som är på 2000hektar. På det angränsande godset intill detta som var på 3000hektar var det lika många och då är inte de djur som är på alla marker runt dessa två gods med i denna inventering. Låter otroligt coh jag vet inte hur pass väl dessa sioffror stämmer? Men tog man bilen från denna marken o spanade av åkrarna på en sträcka som var kanske 2-3 kilometer såg kunde jag lätt minst 500st utan problem.. Saknar tyvärr dov på mina marker oxå som sagt. Men vet i tusan om jag hade velat ha så många som de var här? De stötte ju bort övrigt vilt, rådjur fanns det bara enstaka kvar och älg var det 10år sedan de såg sist.. :(
Ola Melkersson

2012-09-04 @ 21:42:28
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Benny

Har lite dovhjort på marken där jag jagar också och precis som du skrev så upplever jag att det inte står stilla utan är ständigt i rörelse frammåt medans de betar.

2012-09-05 @ 07:11:40
Postat av: Erik Stolt

Det är ett otyg att jaga med hund där det förekommer för mycket dovhjort. Iaf med hund som har jaktlust.. Lite lagom är ju trevligt men blir det för mycket så blir det som att valla får för hunden.

2012-09-05 @ 16:26:46
URL: http://asletorp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0