Uppdatering injagning Alpländaren Ronja.

Första "säsongen" för Alpländaren Ronja nu ca 11mån har gått över förväntan. Hade egentligen varit nöjd om de bara blivit ett par 10-15min drev på rå för att sedan bygga vidare på de till nästa säsong. Har hunnit gå 4st eftersök med den på räv, rå o gris. De har skjutits 9st rådjur för henne o de har skjutits bom på 3st rävar o en gris. Som 4mån valp tog hon även en liten hare efter 7min drev.
 
Hunden har jagat allt som finns på markerna älg, hjort, vildsvin, rådjur, räv o hare. Längsta arbetet på vildsvin ca 40min blandat stånd/drev. Hjort, rå och räv har drevtiderna legat på ca 10-35min, oftast runt 20min. Oftast har dessa vilt buktat riktigt bra för hunden. Kommer släppa i vildsvins hägn framöver o eventuellt ta nåt släpp på räv/hare nu i februari. Sen inväntar vi jaktsäsongen 2015/2016, känns som hunden kan bli bra riktigt bra med tanke på åldern på den.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jörgen

Trevlig läsning Ola! Tar du valpar på den hunden så finns det intresse!!!

Svar: Tack. Ja jag hade tänkt satsa på meritering av den i år, sen får vi ser hur de går.
Ola Melkersson

2015-02-05 @ 16:11:06
Postat av: Ola Melkersson

Tack. Ja jag hade tänkt satsa på meritering av den i år, sen får vi ser hur de går.

2015-02-05 @ 16:40:07
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Nils

Aldrig hört talas om Alpländare innan jag läste din blog.. Kan vara en interessant ras för mig! Jagar dom vildsvin? Funkar de bra till eftersök?

2015-02-06 @ 10:17:48
Postat av: Ola

Hejsan. Nej de finns väl några hundra hundar i sverige de allra flesta är unghundar. Ja rasen används främst till jakt på vildsvin och hjort i sverige även till rådjur och älg om man så vill. Många väljer att endast jaga vildsvin med dom o får fram rådjursrena hundar. Jag har dock valt att jaga allt med denna hunden. Ja Alpenländische dachsbracke tillhör Svenska Schweisshundklubben tillsammans med bayersk viltspårhund och hannoveransk viltspårhund. Men till skillnad från dessa raser är de även avlade för löshundsjakt. Så de är i regel bra spårhundar, märks även tydligt under jakt då de oftast arbetar spårnoga. Vill du läsa mer om rasen kan du gå in på www.svshk.org och www.alpländare.nu

2015-02-06 @ 13:40:05
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0