Eftersök på vildsvin.

Fick telefonsamtal om ett vildsvin var påskjutet. eventuell bom då de inte kunde finna något som tyde på träff på skottplatsen. Men de ville att jag skulle komma med hund o dubbelkolla.
 
Var på plats ca 1,5tim efter skott. hade med mig min gamla hund Vilda som är en duktig spårhund och Balder  som ställare om det skulle behövas förstärkning. Hade varit ett 20tal grisar framme, kunde inte hitta något på skottplatsen som tydde på träff men gjorde som jag alltid gör med den hunden. Släpper på frisök, hon brukar alltid sålla ut den gris som är skadad. Upptag bara 150m från där jag släppt och de stod relativt stilla i ett större törnebuskage, flyttade sig max 50m ytterligare bort tills jag var på plats.
 
Tätt o jävligt och en hund som jobbade närgånget på den skadade grisen gjorde att de tog ett 10tal minuter innan man kom åt att skjuta. En årsgris med ingångshål i nederkant av bröstbenet utgång i ena benet. Relativt pigg gris för sina skador, gjorde rejäla utfall mot hunden osv. Skönt att kunna avsluta dess lidande, nöjd över hundens arbete. Den gamle hon kan än!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0